-->

Type something and hit enter

Pages

Translate


On
Novel Sejambak Bakti : Tema dan Persoalan (Novel Bahasa Melayu Tingkatan 1)

TEMA :

Tema novel ini ialah kegigihan sekumpulan remaja memajukan kedai koperasi sekolah. Hal in dibuktikan menerusi watak Razali yang bertugas sebagai Penolong Setiausaha. Dia dibantu oleh Ramlah, Harun, Swee Lan, dan Saridevi sehingga koperasi sekolah mereka diumum sebagai koperasi terbaik di peringkat kebangsaan. Walaupun mendapat cabaran seperti kedai koperasi diceroboh sebanyak dua kali, namun mereka tetap bersiap siaga dengan dibantu oleh Cikgu Zulkifli untuk memastikan koperasi mereka boleh menyertai pertandingan.

PERSOALAN :

1. Setia kawan dalam menjalani kehidupan remaja

    contoh Ramlah tetap menyokong dan memberi semangat ketika Razali menghadapi dugaan seperti dituduh menceroboh kedai koperasi.

2. Perasaan dendam menyebabkan hilang pertimbangan akal

    contohnya Munir yang mendendami Razali gara-gara tidak dapat menjalinkan hubungan dengan Ramlah sehinggakan sanggup memukul dan memfitnah Razali menceroboh koperasi sekolah.

3. Menyimpan rahsia kerana takut kehilangan orang yang disayangi

    contohnya Mak Sopiah sanggup merahsiakan ayah kandung Razali kerana tidak mahu anaknya itu meninggalkannya kelak jika Razali mengetahui ayah kandungnya yang sebenar.

4. Pengaruh rakan sebaya yang boleh merosakkan hidup remaja

    contohnya Silvam dan Leong mengikut sahaja kata-kata Munir supaya membelasah Razali menyebabkan mereka berdua dijatuhi hukuman rotan oleh pengetua.
Back to Top