MODUL NOTA KILAT TUDINGAN SEJARAH SPM
TINGKATAN 4
BAB 1 : KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
Tajuk Tudingan
1. Tamadun Hwang Ho
Tamadun Hwang Ho
(a) Lokasi
tamadun Hwang
Ho
· Dilembah
Hwang Ho yang subur (Sungai Kuning)
· Bersifat setempat kerana bergunung ganang dan berpadang pasir
(b) Dinasti yang wujud dalam
tamadun Hwang Ho
· Dinasti
Hsia
· Dinasti Shang
· Dinasti Chou
· Dinasti Ching
· Dinasti Chin
Ciri-Ciri Tamadun Hwang Ho
(a) Petempatan
awal
· Berasaskan
pertanian membawa kepada kemunculan bandar
· Anyang merupakan negara kota dalam tamadun Hwang Ho
· Terletak di kawasan tanah tinggi di Sungai Huan
· Di bandar ini, terdapat istana, kuil, dan pusat pentadbiran
· Ketua pemerintah iaitu raja, golongan pembesar, dan golongan
agama juga tinggal di kawasan bandar
· Bandar Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang
pencerobohan musuh
· Bandar ini juga dikelilingi oleh perkampungan yang didiami oleh
masyarakat petani
(b) Organisasi
sosial masyarakat Shang
· Golongan
raja dan pembesar menduduki lapisan paling atas yang diterajui oleh raja
· Lapisan bawah terdiri daripada petani yang membentuk sebahagian
besar penduduk
· Golongan petani mendiami kawasan luar bandar
· Golongan artisan mempunyai kemahiran dalam teknologi gangsa
· Gangsa digunakan untuk bagi menghasilkan senjata, perisai dan
hiasan pada kereta kuda yang digunakan oleh tentera serta peralatan untuk
upacara keagamaan
· Disebabkan hanya golongan pembesar sahaja yang mampu miliki
tentera dan senjata gangsa, mereka menggunakan keistimewaan ini untuk
menundukkan golongan bawahan.
· Golongan hamba ialah golongan paling bawah
· Perhambaan merupakan satu ciri utama dalam Dinasti Shang
(c) Ciri-ciri
pengkhususan pekerjaan masyarakat Tamadun Hwang Ho
· Golongan
pembesar mempunyai tentera masing-masing iaitu tentera berkuda dan tentera
berjalan kaki
· Petani sebagai tonggak ekonomi dan pentadbiran berperanan
memenuhi keperluan golongan atasan
· Golongan artisan mencipta pelbagai barangan tembaga seperti bekas
minuman dan makanan, senjata dan barang tembikar
· Golongan hamba sebagai tentera paksaan
· Selain itu, golongan hamba digunakan untuk membantu kerja-kerja
perburuhan
· Golongan hamba juga dijadikan korban dalam upacara penyembahan
(d) Sistem pemerintahan
Dinasti Shang.
· Sistem
pemerintahan berbentuk beraja
· Pengganti raja dilantik daripada kalangan saudara yang lebih
muda atau anak lelaki raja
· Raja mempunyai wibawa politik, ekonomi, sosial dan agama
· Raja berkuasa di kawasan pusat pentadbiran
· Kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan
· Tidak perlu mendapat pengesahan politik kerana mereka adalah
daripada keturunan pemerintah agama
· Raja dibantu oleh bangsawan dan pegawai kerajaan yang berhak
mentadbir wilayahnya
· Golongan bangsawan berhak mewujudkan pentadbiran sendiri seperti
pungutan cukai, pertahanan dan undang-undang
(e) Sistem
pentadbiran Dinasti Chou
· Raja-Raja
Chou membahagikan pemilikan tanah kepada wilayah- wilayah
· Melantik pembesar tempatan di setiap wilayah
· Raja Chou dibantu oleh ketua menteri dan enam badan yang
Menguruskan soal pertanian, tentera, kerja awam, upacara agama, hal ehwal
monarki dan undang-undang
· Pentadbiran pada peringkat wilayah dikendalikan oleh pembesar-
pembesar feudal
· Raja-Raja Chou mengikat pembesar tempatan melalui ikrar taat
setia kepada pemerintah, memberikan hadiah seperti kereta kuda, senjata gangsa,
hamba dan binatang
· Mereka juga diminta melindungi raja dan memberikan bantuan
tentera pada masa perang
· Pembesar tempatan juga diberikan hak untuk bertindak sebagai
ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan
(f) Agama dan
kepercayaan
· Masyarakat
tamadun Hwang Ho mengamalkan banyak kepercayaan termasuk animisme dan politisme
· Masyarakat Shang mengamalkan penyembahan roh nenek moyang
· Mereka juga menyembah tuhan syurga(Shang Ti) dan tuhan bumi(tu),
menyembah sungai, bukit dan gunung
· Upacara penyembahan melibatkan permainan muzik.tarian dan
upacara korban
· Upacara ini diketuai oleh golongan bomoh
· Tulang oracle digunakan untuk meramal sesuatu keadaan
· Golongan bomoh yang terlibat dalam upacara penilikan ini
meletakkan tulang ini di atas unggun api sehingga timbul rekahan
· Rekahan ini ditafsirkan dan disabitkan dengan sesuatu kejadian
· Amalan ini membawa kepada kemunculan sistem tulisan awal di
China
· Rekahan-rekahan pada tulang ini menimbulkan idea untuk mencipta
tulisan.
· Tulisan China berbentuk ideogram, iaitu tulisan berbentuk simbol
· Tulisan asal ini kebanyakannya mempunyai gambar seperti
kanak-kanak. Bulan, matahari dan sungai
(g) Penciptaan
Sistem Kalendar
· Dicipta
semasa Dinasti Shang.
· 30 hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
· Untuk menentukan musim menanam dan menuai.
· Untuk menjalankan aktiviti harian.
· Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan
/ perburuan / pengkebumian.
Sumbangan Tamadun Hwang Ho
(a) Bidang
politik/pemerintahan
· Sistem
pemerintahan berbentuk monarki diteruskan hingga ke zaman Dinasti Ching
· Gelaran raja ditukar kepada maharaja
· Raja dikaitkan dengan konsep anak syurga dan mandat dari syurga
· Amalan dinasti diteruskan hingga abad ke-20
(b) Bidang
ekonomi
· Pembinaan
sistem pengairan dengan membina terusan untuk mengairi kawasan pertanian dan
mengelakkan berlakunya banjir
· Kemajuan dalam teknologi pembajakan
· Penciptaan cangkul dan sabit
· Penggunaan batas untuk tujuan penanaman
· Petani menggantikan alat pertanian yang dibuat daripada kayu
dengan yang dibuat daripada besi
(c) Sistem Tulisan
· Berkembang
secara evolusi dan masih digunakan oleh orang China sehingga hari ini
· Pengunaan tulisan ini adalah meluas dan digunakan dalam bidang
penulisan dan percetakan
· Tulisan ini juga diajar di sekolah-sekolah China
· Terus berkembang dengan penggunaannya oleh orang Korea dan Jepun
(d) Bidang agama dan
kepercayaan
· Pemujaan
roh nenek moyang
· Unsur pemujaan yang dijalankan sejak zaman Shang telah
diteruskan mengikut kesesuaian masa
· Unsur korban manusia tidak lagi diamalkan dan digantikan dengan
unsur makanan , duit kertas dan barangan perhiasan
· Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui diteruskan hingga ke hari
ini
· Orang China mempercayai alam semesta dan kejadiannya terdiri
daripada
· unsur saling melengkapi iaitu Yin dan Yang
· Konsep Feng Hsui berlandaskan falsafah Taoisme yang berlandaskan
falsafah alam semesta yang merujuk pada hubungan antara manusia dengan alam
sekitar
( e ) Sistem kalendar
· Kalendar
dicipta semasa Dinasti Shang.
· 30 hari dalam sebulan dan 360 hari setahun.
· Raja menggunakan kalendar untuk menentukan musim menanam dan
menuai
· Untuk menjalankan aktiviti harian.
· Amalan menggunakan kalendar diteruskan untuk upacara perkahwinan
/ perburuan / pengkebumian.
(f) Pengamalan
falsafah perang Sun Tzu
· Karyanya
the Art of War
· membincang kan selok belok perang dan cara menangani musuh dalam
pelbagai bahasa
· Falsafah tersebut diaplikasikan sebagai taktik dalam perniagaan
BAB 2 : PENINGKATAN TAMADUN
Tajuk Tudingan
1. Peningkatan Tamadun ( India dan China )
( Ekonomi / Seni bina / Sains Teknologi / Pendidikan )
Tamadun India.
Ciri-ciri pendidikan Zaman Vedik. (
Peranan pendidikan dalam Tamadun India)
· Mementingkan
keagamaan
· Agama Hindu sebagai teras
· Didominasi oleh kaum lelaki
· Kaum wanita tidak mempunyai ruang menerima pendidikan
· Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
· BahasaSanskrit merupakan medium pengajaran penting
· Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitab veda
· Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
· Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
· Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
· Lahir university agama Buddha, iaitu Nalanda
Tujuan pendidikan
· adalah
untuk menyediakan manusia menghadapi hari selepas mati
· Segala hukuman agama harus dipelajari supaya mereka dapat hidup
sempurna dengan nilai-nilai murni yang diajar oleh agama
· Pendidikan juga untuk meningkatkan ilmu sains.Pendidikan di
India bertujuan untuk menambah ilmu
· bertujuan mengatasi buta huruf
· Pendidikan juga untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.
Aspek penekanan dalam pendidikan
· Mementingkan
keagamaan dan agama Hindu
· Pendidikannya memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
· seseorang harus menghafal pelbagai buku agama khususnya veda
yang mengandungi peraturan ritual, mentera, dan lagu-lagu agama.
· Mereka juga harus belajar karya sainstifik dan falsafah
Pusat dagangan dan pelabuhan di India.
· Anga
· Kalinga
Contoh pelabuhan penting
· Tamralipti
· Ghantashala,
· Kadura
· Broach
· Chual
· Kalyan
· Cambay
Hasil dagangan di India.
· senjata
· gading gajah
· emas
· berlian
Perusahaan di India
· pengeluaran
tekstil
· kain kapas
· barang emas
· mutiara
· batu permata.
Sresthin ( persatuan perdagangan )
· persatuan
perdagangan dan perusahaan
· wujud disetiap bandar
· contoh persatuan itu ialah persatuan tukang kayu, tukang logam,
tukangkulit
· Matlamatnya untuk mengawal harga, kualiti barang, dan gaji
pekerja.
· Undang-undang telah digubal untuk mengawal persataun.
· Pelaksanaan undang-undang telah diawasi oleh raja.
Cukai di India.
· Diperkenalkan
sejak Zaman Maurya
· Hasil pertanian dan hasil buah-buahan
· untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan raja
Negara yang menjalinkan hubungan dagangan dengan India.
· Hubungan
antara kerajaan Maurya dengan Macedonia, Sri langka, rantau Asia Tenggah dan
Asia Tenggra.
· Sejak tahun 100M, perdagangan maritim antara India dengan Alam
Melayu.
Kemajuan yang dicapai dalam bidang perdagangan tamadun India.
· Aktiviti
perdagangan mengalami perkembangan pesat kerana melibatkan
· Perdagangan di dalam wilayah India dan perdagangan luar seperti
Maedonia,
· Sri langka, rantau Asia Tenggah dan Asia Tenggara.
· Pusat Perdagangan iaitu Anga, Kalinga, dan Karusa yang
menghasilkan senjata,gading gajah, emas, berlian dan mutiara.
· Mempunyai pelabuhan yang menghubungkan India dengan Negara luar
seperti
· Tamralipti, Ghantashala, Kadura, Broach, Chaul, kalian dan
Cambay.
· Di setiap bandar wujud persatuan perdagangan dan perusahaan yang
dikenali sebagai sresthin antaranya persatuan tukang kayu, tukang logam dan
tukang kulit.Matlamat persatuan adalah untuk mengawal harga, kualiti barangan
dan gaji pekerja.
· Raja menggubal undang-undang untuk mengawasi perjalanan
persatuan perdagangan.
· Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik dengan menggunakan
mata wang sebagai medium jual beli.Contoh bentuk mata wang emas dan dikenali
sebagai dinara, wang perak dan wang daripada cangkerang siput.
o Terdapat sektor perusahaan seperti pengeluaran tekstil, kain
kapas, sutera, perusahaan yang berasaskan barangan emas, mutiara dan batu
permata.
o Pelbagai jenis cukai dikenakan terhadap pelbagai hasil
perdagangan
o Seperti hasil pertanian dan buah-buahan.
o Cukai dipungut untuk menyara anggota tentera, para pentadbir dan
raja.
o Perdagangan dengan Alam Melayu telah berkembang untuk
mendapatkan hasil seperti rempah, bedak wangi, gading gajah, dan besi.
o Dari China pula seperti tekstil, tembikar, barang kaca, dan
minyak wangi.
Tamadun China
Jenis kegiatan ekonomi zaman Dinasti Shang.
· kemajuan
dalam pertanian
· perdagangan dalam negeri
· perdagangan maritim,
· perusahaan
· pembentukan persatuan perniagaan.
Sumbangan Tamadun China dalam bidang pertanian.
· Dalam
bidang pertanian tenggala diperkenalkan untuk membuat batas tanaman
· Kolar kuda digunakan untuk kuda menarik tenggala kayu, kereta
kuda, dan
· kereta sorong beroda serta penyisir tanah.
· Sistem penenaman secara bergilir telah diperkenalkan untuk
menjaga kesuburan tanah.
· Kawasan bukit telah diteres untuk pertanian pada zaman Dinasti
Shang.
· Sistem pengairan seperti pembinaan terusan telah dilaksanakan
untuk memperoleh sumber air dalam pertanian terkawal.
· Kawalan terhadap banjir dengan pembinaan terusan.
Kesan perkembangan perusahaan dalam tamadun China.
· Perusahaan
logam dan perusahaan tembikar telah berkembang sejak zaman Dinasti Han
· Perusahaan tersebut didagangkan ke kawasan di laur China seperti
Alam Melayu, India, Timur Tengah dan Barat.
· Hasil dagangan dibawa melalui jalan darat, iaitu Jalan Sutera
Darat dan kemudian melalui Jalan Laut mulai zaman Dinasti Tang.
· Buktinya terdapat tembikar China di tapak-tapak pelabuhan
kerajaan awal di kawasan-kawasan tersebut.
· Hasil perusahaan China bukan sahaja didagangkan ke luar tetapi
didagangkan dalam negeri China sendiri.
· Muncul persatuan perdagangan yang membawa kepada kelahiran
golongan kelas pertengahan yang besar.
BAB 3 : TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
Tajuk Tudingan 2012
1. Kerajaan Agraria
2. Kerajaan
Maritim
3. Kerajaan
Agraria dan Maritim saling melengkapi
4. Pengaruh
agama Hindu Buddha ( Candi / Monumen / pentadbiran/ bahasa )
Kerajaan Agraria
1. Maksud kerajaan Agraria
· kerajaan
yang menjalankan kegiatan ekonomi berasaskan pertanian , penternakan dan
pemungutan hasil hutan dan sungai
· terbentuk di kawasan pertanian yang subur seperti di lembah
sungai / kawasan pedalaman sepetti kawasan berbukit dan di lereng tanah gunung
berapi
· contoh kerajaan seperti Dvaravati , Taruma, Sailendra, Angkor ,
Sukhotai, dan Funan
2. Ciri-ciri
kerajaan Agraria
· terletak
di kawasan yang subur iaitu di lembah sungai
· menanam padi sawah dan padi huma
· menanam tanaman sampingan seperti jagung, pisang,keledek dan
sayur-sayuran
· menghasilkan pelbagai jenis rempah seperti cengkih dan lada
hitam
· mengumpulkan hasil hutan seperti kayu gaharu,kapur barus, tanduk
gading, damar, kayu cendana dan pelbagai jenis buah-buahan
· sarang burung dari gua diambil untuk tujuan perdagangan
· menangkap ikan di sawah, paya dan sungai
· mendapatkan kulit kura-kura
· menternak binatang seperti lembu, kerbau, kerbau, kambing dan
ayam
· lebihan daripada hasil ternakan dan tanaman akan dipasarkan atau
dibekalkan untuk memenuhi keperluan masyarakat bandar atau penduduk maritim
· pembinaan sistem pengairan yang bersumber dari Sungai Mekong dan
Tasik Tonle Sap
· raja terlibat dalam pembinaan pengairan
· kerajaan bertanggungjawab dalam pengurusan sistem pengairan
3. Kegiatan
ekonomi masyarakat agraria
· menanam
padi sawah dan padi huma
· menanam tanaman sampingan seperti jagung, pisang,keledek dan
sayur-sayuran
· menghasilkan pelbagai jenis rempah seperti cengkih dan lada
hitam
· mengumpulkan hasil hutan seperti kayu gaharu, kapur barus,
tanduk gading, damar, kayu cendana dan pelbagai jenis buah-buahan
· sarang burung dari gua diambil untuk tujuan perdagangan
· menangkap ikan di sawah, paya dan sungai
· mendapatkan kulit kura-kura
· menternak binatang seperti lembu, kerbau, kerbau, kambing dan
ayam
· lebihan daripada hasil ternakan dan tanaman akan dipasarkan atau
dibekalkan untuk memenuhi keperluan masyarakat bandar atau penduduk maritim
4. Faktor-faktor
perkembangan kerajaan Agraria ( Angkor )
· Pembinaan
sistem pengairan yang baik yang diperoleh dari Sungai Mekong dan Tasik Tonle
Sap
· Raja Indravarman 1 terlibat dalam pembinaan sistem pengairan
· Kerajaan bertanggungjawab secara langsung dalam pengurusan
sistem pengairan
· Pembinaan baray yang mampu mengairi tanah
· Hasil padi dapat menampung keperluan beras
· Kedudukan berhampiran dengan Tasik Tonle Sap
· Tanah sekitar yang subur
· Iklim panas lembap sepanjang tahun
· Sumber ikan air tawar dari Tasik Tonle Sap
· Sumber ikan air tawar dan punca bekalan air minuman daripada
Tasik Tonle Sap
5. Kepentingan
Tasik Tonle Sap
· Membekalkan
sumber air minuman
· Limpahan air Sungai Mekong pada musim banjir mengalir ke dalam
Tasik Tonle Sap dan tasik menjadi luas
· Pada musim kemarau , kawasan sekitar tasik menjadi subur hasil
daripada mendapan lumpur
· Membekal sumber protein seperti ikan kepada penduduk sekitar
tasik
· Air dari Tasik Tonle Sap dialirkan ke kawasan tanaman padi
dengan menggunakan terusan
· Sumber air dari tasik dapat menampung keperluan penanaman padi
bagi menyediakan beras yang mencukupi kepada penduduk Angkor.
Kerajaan Maritim
· Ekonomi
berasaskan perdagangan
· Terletak di kawasan persisiran pantai
· Terdapat kemudahan di pelabuhan
· Peranan Orang Laut mengawasi keselamatan pedagang
· Pelabuhan pembekal berkembang menjadi pelabuhan entrepot
· Mengadakan hubungan dengan kerajaan besar seperti China dan
India
Saling bergantung /melengkapi antara kerajaan agraria dengan
kerajaan maritim
· Kerajaan
agraria mempunyai penduduk yang ramai dan membekalkan tenaga kerja kepada
kerajaan maritim
· Kerajaan agraria bergantung kepada kerajaan maritim untuk
mendapatkan barang mewah dari China dan India
· Kerajaan agraria membekalkan beras dan hasil hutan kepada
kerajaan maritim
· Beras menjadi dagangan utama antara kerajaan maritim dengan
agraria
· Kerajaan maritm mendapatkan bahan mentah seperti kayu untuk
membuat kapal daripada kerajaan agraria
· Kerajaan maritim memperoleh gajah daripada kerajaan agraria
sebagai kenderaan raja
· Kerajaan maritm bergantung kepada kerajaan agraria untuk
mendapatkan tukang kayu dan tukang batu yang mahir
PENGARUH AGAMA HINDU BUDHA DALAM KERAJAAN AWAL
1. Cara-cara kedatangan pengaruh Hindu dan
Buddha dalam kerajaan awal
· Dibawa
oleh golongan ksyatria atau tentera penakluk dari India yang membentuk tanah
jajahan takhluk di Asia Tenggara
· Dibawa oleh golongan pedagang atau vaisya
· Dibawa oleh golongan Brahmin atau pendeta
· Melalui pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang
disesuaikan dengan budaya tempatan
2. Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam sistem pemerintahan kerajaan awal
· Sistem
beraja dengan penggunaan gelaran raja sebagai pemerintah
· Raja berada dipuncak pemerintahan
· Raja dibantu oleh kerabat diraja , pembesar , Brahmin
· Raja berkuasa mutlak dalam pentadbiran, hubungan luar,
ketenteraan dan khazanah negara
· Perintah raja menjadi undang-undang yang wajib dilaksanakan
· Sesiapa yang melanggar perintah raja bermakna menderhaka dan
tidak diampunkan
· Raja dikehendaki adil terhadap golongan yang diperintah
· Raja merupakan bayangan tuhan dan lahir konsep dewa-raja
· Raja mempunyai kesaktian melalui mitos dan lagenda untuk
memperkuat kedudukan
· Untuk mengukuhkan kedaulatan raja, diwujudkan pelbagai adat
istiadat
· pertabalan raja yang dipimpin oleh golongan Brahmin
· Raja mendirikan kompleks kota yang melambangkan konsep alam
semesta iaitu orde kosmos
3. Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam kesenian
1. Maksud monumen
· Binaan
atau bangunan yang dibuat daripada batu untuk memperingati orang ternama atau
peristiwa penting
· Monumen boleh berupa candi/kuil/wat/stupa/arca/patung
1. Kepentingan/fungsi/tujuan candi kepada
kerajaan awal di Asia Tenggara
· Monumen
keagamaan bagi agama Hindu dan Buddha
· Sebagai rumah ibadat
· Sebagai tempat menyimpan abu jenazah raja dan keluarganya
· Tempat menyimpan patung dewa utama
· Lambang keagungan pemerintah berdasarkan kehebatan seni binanya
· Melambangkan orde kosmos contoh Angkor Wat dan Candi Borobudur
Contoh candi terkenal di Asia
Tenggara
· Candi
Dieng di Jawa Tengah , Indonesia
· Candi Borobudur di Jawa Tengah , Indonesia
· Candi Prambanan di Jawa Tengah , Indonesia
· Candi Angkor Wat di Kemboja
· Candi Chaiya dan Yarang di Thailand
4. Kepentingan
Bahasa Sanskrit dalam kerajaan awal Asia Tenggara
· Meningkatkan
pencapaian dalam bidang intelek masyarakat
· mengandungi maklumat tentang agama, pemerintahan, raja dan
undang-undang
· Batu bersurat Kutei menjelaskan tentang keturunan raja
· Batu bersurat Sungai Mas berkaitan dengan ajaran Buddha
· Inskripsi di Palembang berkaitan dengan pemerintahan dan amaran
raja kepada rakyat serta pembesar agar tidak menderhaka kepada raja
· Batu bersurat di Lembah Bujang mengandungi arahan dan
pemberitahuan kepada rakyat
· Bahasa keagamaan
· bahasa yang digunakan dalam urusan pemerintahan
· Mengalami penyesuaian dan berubah ke adalam bahasa Melayu
seperti dosa, duka, Derhaka, manusia, pahala, rupa , sengsara dan huruf
· Berkembang menjadi bahasa ilmu
· Bahasa komunikasi
· Memperkayakan bidang kesusasteraan seperti epik / puisi / prosa
jawa penceritaan lisan dan teater
5. Pengaruh
Hindu dan Buddha dalam kesusasteraan
· Kesusasteraan
India melalui epik Ramayana , Mahabharata serta Puranas menyumbang kepada unsur
mitos yang terdapat dalam kesusasteraan klasik di Asia Tenggara
· Pengaruh kesusasteraan India dalam puisi dan prosa Jawa seperti
Nagarakertagama Sutasoma, Arjunwiwaha dan Kunjarkarma
· Cerita-cerita dalam Epik Ramayana dan Mahabharata melalui
kesusasteraannya telah mempengaruhi penceritaan lisan dan teater seperti wayang
kulit
· Epik Mahabharata melahirkan naskah hikayat yang diadun dengan
unsur tempatan seperti Hikayat Pendawa Lima, Hikayat Pendawa jaya dan Hikayat
Sang Samba.
· Hikayat Ramayana melahirkan Hikayat Seri Rama
BAB 4 : KEMUNCULAN TAMADUN ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MEKAH
Tajuk Tudingan
1. Penyebaran Islam
2. Reaksi
masyarakat
3. Faktor
penentangan
Reaksi Masyarakat Arab Terhadap Islam
1. Faktor Penerimaan Islam
1. Kemurnian ajaran Islam
2. Kaedah
berdakwah secara lembah lembut dan berhikmah
· Tidak
memaksa orang ramai memeluk Islam
1. Membandingkan nilai akhlak Islam dengan
nilai akhlak jahiliah
2. Baginda
membacakan al-Quran untuk memberi penerangan dan menjawab pertanyaan serta
menunjukkan teladan yang baik
3. Baginda
menanamkan keimanan yang kuat, kesabaran dan pengorbanan yang tinggi serta
tidak menggunakan harta dalam berdakwah
1. Faktor Penentangan terhadap Islam
2. Perbezaan
dari segi amalan dan kepercayaan
3. Islam
menyarankan prinsip persamaan taraf sesama manusia berbanding dengan orang Arab
Jahiliah yang mementingkan perbezaan darjat dan mengamalkan konsep assabiah
· Akhlak
keji orang Arab Jahiliah bertentangan dengan nilai akhlak Islam
1. Orang Arab Quraisy mempunyai tanggapan
salah terhadap tugas nabi
2. Bimbang
terpaksa tunduk kepada kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w dalam semua aspek dan
menggugat pengaruh dan kedudukan keluarga mereka
3. Menjejaskan
ekonomi orang Arab Jahiliah terutama perusahaan mengukir patung berhala.
1. Nabi Muhammad s.a.w menyelesaikan masalah
1. Penentangan oranng Quraisy Makkah terhadap
Nabi Muhammad s.a.w semakin meningkat setelah kematian bapa saudara dan isteri
baginda, iaitu Abu Talib dan Siti Khadijah
2. Baginda
tidak berputus asa dan telah mengambil beberapa langkah untuk meringankan
penderitaan orang Islam, antaranya ialah:
· Meminta
umat Islam berhijrah ke Habsyah untuk mendapatkan perlindungan
· Baginda bersama Zaid bin Harithah cuba menyebarkan Islam ke
Taif, namun gagal.
· Melakukan hijrah ke Madinah setelah Allah menurunkan wahyu agar
baginda berbuat demikian
BAB 5 : KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
Tajuk Tudingan
1. Perjanjian Aqabah
2. Hijrah
( Kesan Hijrah )
3. Piagam
Madinah
4. Perang
dalam Islam
5. Pembukaan
semula Kota Makkah
PERJANJIAN AQABAH PERTAMA DAN KEDUA
1. Aqabah ialah tempat antara Mina dan Makkah.
Wakil Aus dan Khazraj menemui Nabi di Aqabah kemudian memeluk Islam. Pada musim
haji (621M) berikutnya, mereka mengunjungi lagi Nabi Muhammad s.a.w dan wujud
perjanjian Aqabah Pertama.
2. Antara
isi perjanjian Aqabah Pertama termasuklah:
1. Suku Aus dan Khazraj hendaklah beriman
dengan Allah swt. dan Rasul.
2. Berjanji
membantu perjuangan Nabi saw.
3. Tidak
mengamalkan amalan jahiliyah.
3. Selepas
perjanjian tersebut Nabi s.a.w menghantar pendakwah Islam, Mus’ab bin Umair
untuk menyebarkan Islam.
4. Pada
tahun 622M Perjanjian Aqabah Kedua ditandatangani. Isi perjanjiannya :
1. Suku Aus dan Khazraj jemput Nabi saw di
Makkah untuk hijrah ke Madinah
2. Suku
Aus dan Khazraj memeluk Islam dan taat kepada Nabi saw.
3. Mereka
secara sukarela mengadakan tempat tinggal
4. Kesediaan
mempertahankan Islam.
5. Berjanji
menjaga keselamatan baginda dan orang Islam Makkah
5. Kesan
Perjanjian:
1. Penghantaran utusan dakwah ke Madinah
2. Islam
mula tersebar di Madinah kemudian seluruh pelusuk dunia
3. Perlindungan
bagi orang Islam Makkah.
4. Jaminan
dan keselamatan orang Islam Makkah terjamin
5. Berlaku
Hijrah dan kewujudan tahun Hijrah.
6. Permulaan
wujudnya negara Islam di Madinah
7. Mengembalikan
keamanan dan persaudaraan masyarakat Madinah oleh Nabi saw melalui Islam.
HIJRAH
1. Berlaku pada 1 Rabiulawal bersamaan 12
September tahun 622M.
2. Berlaku
secara rahsia dan berperingkat-peringkat.
3. Nabi
Muhamad s.a.w berhijrah bersama Abu Bakar al-Siddiq memakan masa selama lebih
kurang 2 hari.
4. Umar
bin al-Khattab berhijrah secara sendirian dan terang-terangan kerana sifat
keberaniannya.
Konsep Hijrah
Makna Hijrah:
1. Perkataan Arab
bermakna berpindah.
2. Dalam konteks tamadun Islam bermaksud
perpindahan orang Islam dari Makkah ke Madinah . Bertujuan untuk memperkukuhkan
kedudukan Islam dan satu strategi baru untuk menyebarkan Islam.
3. Pengertian
lain hijrah – Perjuangan untuk menegak kebenaran dan meninggalkan keburukan
atau kejahatan.
4. Semangat
ingin berubah dan boleh berlaku dalam pelbagai keadaan seperti perubahan sikap,
cara berfikir, dan tingkah laku.
5. Barat
mentafsir Hijrah sebagai pelarian.
6. Disangkal
kerana terdapat perbezaan konsep Hijrah Barat dan Islam seperti berikut:
1. Hijrah orang Islam kerana jemputan orang
Arab Madinah.
2. Orang
Makkah ke Madinah disambut dengan gembira dan rela.
3. Orang
Islam Makkah diberi jaminan kjeselamatan dan diberi tempat tinggal.
4. Nabi
Muhamad saw pula dilantik sebagai pemimpin Madinah dan diterima oleh semua
golongan penduduk Madinah.
Cara penghijrahan Nabi Muhamad s.a.w.
1. Setelah berjaya melepaskan diri daripada
kepungan
2. Ali
Abu Talib menggantikan nabi saw untuk tidur di tempat nabi.
3. Bersama
Abu bakar meninggalkan Makkah .
4. Bersembunyi
di Gua Thur sebelum berhijrah ke Madinah. Dibantu oleh Abdullah bin Abu bakar.
Asma binti Abu Bakar menghantar makanan dan Amir bin Fuhairah menyediakan susu
kambing diberi kepada baginda.
5. Dipandu
oleh Abdullah bin Arqat – waktu itu belum Islam lagi.
Sebab dan Tujuan Hijrah
1. Perintah Allah swt menerusi wahyu.
2. Meneruskan
penyebaran Islam. Di Makkah Islam diancam.
3. Satu
strategi Nabi menyebarkan Islam.
4. Suasana
aman di tempat baru memudahkan penyebaran Islam.
5. Jemputan
daripada penduduk Madinah yang menghadapi pelbagai konflik. Mereka memerlukan
pemimpin dan mendamaikan ketegangan.
Kepentingan Hijrah
1. Dakwah Islamiah dapat dilakukan dengan aman
dan dapat dilakukan secara terang-terangan.
2. Peluang
untuk mendamaikan masyarakat Arab di Madinah.
3. Menjalinkan
hubungan persaudaraan orang Islam Makkah dan Madinah.
4. Dapat
menyatukan golongan yang sebelum ini berseteru.
5. Wujud golongan
Muhajirin dan Ansar. Muhajirin bermaksud berpindah. Ansar
bermaksud menolong ( Nasara). Golongan Ansar membantu
Muhajirin dengan cara:
1. Menjaga keselamatan
2. Menyediakan
modal untuk berniaga
6. Keamanan dapat menjana ekonomi , kegiatan
agama, dan kegiatan lain dalam sejahtera sebagai sebuah negara.
7. Wujud
takwim Hijrah. Mula digunakan pada zaman Khulafa Ar Rasyidin dan diteruskan
oleh Umar al Khatab.
8. Wujud
masjid Nabawi . Masjid pertama dalam perkembangan Islam ialah Masjid Quba’.
Yang menjadi tempat ibadat, belajar berbincang dan aktiviti berjual beli.
9. Pertukaran
nama Madinah Al Munawarah daripada Yathrib dan menjadi pusat tamadun Islam dan
agama.
10. Menunjukkan
sikap toleransi dan tolong- menolong ke arah kecemerlangan.
11. Menunjukkan
sokongan dan pengorbanan sahabat nabi. Menggadai nyawa, harta. Abd Rahman Auf
menyumbangkan hartanya untuk penyebaran agama Islam.
12. Memperlihatkan
wanita berperanan menggerakkan kemajuan negara
13. Menunjukkan
ketabahan hati dan kebesaran jiwa nabi sanggup meninggalkan kampung halaman.
14. Kebijaksanaan
nabi mengatur strategi untuk berhijrah.
15. Kewujudan
negara Islam pertama bagi mempertahankan Islam dan Madinah dariapda Quraish.
PIAGAM MADINAH
1. Perlembagaan atau undang-undang bertulis pertama
di dunia yang dirangka Nabi pada 622M- berpandukan wahyu.
2. Asas
pemerintahan Kerajaan Islam yang terdiri daripada masyarakat Islan dan Bukan
Islam.
3. Piagam
dirangka berasaskan persetujuan orang Islam dan bukan Islam.
4. Mengandungi
47 fasal . 23 fasal membincangkan hubungan orang Islam dan tanggungjawab
mereka. 24 fasal tanggungjawab orang bukan Islam terhadap Madinah.
5. Dirumus
kepada 7 aspek penting merangkumi politik, ekonomi, sosial seperti:
1. Politik
1. Nabi Muhamad pemimpin di Madinah
2. Sebagai
hakim menyelesaikan masalah antara Islam dan Bukan Islam
2. Agama
1. Bebas mengamalkan sebarang agama
2. Bebas
mengamlkan adat selagi tidak bertentangan dengan Islam.
3. Sosial
1. Masyarakat sebagai satu ummah dan mempunyai
tanggungjawab yang sama terhadap negara
2. Tidak
boleh bermusuhan
1. Perundangan
1. Undang-undang Islam diguna pakai, tetapi
undang-undang kekeluargaan dalam kabilah boleh diamalkan selagi tidak
bertentangan dengan Islam
2. Undang-undang
Islam menekankan penginsafan dan bukannya jatuhan hukuman.
2. Menetapkan syarat jatuh hukuman seperti
saksi yang dapat mengesahkan jenayah.
3. Ekonomi
1. Kerjasama dituntut bagi memajukan ekonomi
negara
2. Unsur
tipu dan riba dihapuskan.
1. Pertahanan
1. Semua anggota masyarakat dikehendaki
pertahankan negara
2. Kedudukan kaum Yahudi
1. Keselamatan terjamin selagi mematuhi
perlembagaan Madinah
Kepentingan Piagam Madinah
1. Model kerajaan Islam yang unggul
2. Unsur
Islam boleh digunakan dalam negara pelbagai agama dan kaum
3. Perlembagaan
yang mengandungi unsur dunia dan akhirat.
4. Menunjukkan
sistem ekonomi Islam mementingkan keadilan dan ketelusan dalam perniagaan.
5. Berjaya
membentuk masyarakat berasaskan ummah, hidup dalam bersatu padu dan aman menerusi
semangat ukhuwah Islamiah iaitu semangat persaudaraan sesama Islam, adil,
persamaan hak dan tiada perbezaan taraf.
6. Mempamerkan
undang-undang yang lengkap dan sempurna berasaskan undang-undang syariah.
7. Negara
diwujud atas dasar perlembagaan terlebih dahulu.
8. Berjaya
menyusun masyarakat kehidupan yang sistematik berasaskan undang-undang.
9. Wujudkan
semangat kerjasama dan sama-sama bertanggungjawab menjaga keselamatan negara
hingga menjadikan kerajaan Islam kuat dan dihormati.
PENYEBARAN ISLAM
Berikut adalah strategi penyebaran Islam iaitu:
1. Menghantar utusan ke Rom, Rom Timur Timur,
Parsi, Mesir, Habsyah dan wilayah di sekitar semenanjung Arab.
2. Tiada
paksaan tetapi dengan diplomasi dan menerapkan nilai yang baik.
3. Menerusi
warkah atau surat untuk wujud persefahaman.
4. Peperangan
berlaku dengan izin atas tujuan mempertahankan diri, agama dan negara.
Kerajaaan Islam melalui beberapa siri peperangan sejak 622M. Antaranya:
1. Perang Badar 624M/2H
· Dalam
perang ini Islam menang, Nabi mengampunkan orang tawanan Arab Quraish, Tawanan
Wanita dan kanak-kanak dibebaskan. Lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri
mereka dengan mengajar 10 kanak-kanak Islam membaca dan menulis sehingga pandai
akan dibebaskan.
1. Perang Uhud 625M/3H
2. Perang
Khandak 627M/5H
3. Perang
Tabuk 630M/8H
5. Perang
dalam Islam mesti mengikut prinsip tertentu, iaitu:
1. Dengan izin Allah swt setelah turunnya
wahyu. Berperang apabila diserang oleh musuh.
2. Berperang
untuk mencari keamanan supaya tempat ibadat terjaga.
3. Menentang
kezaliman dan mempertahankan diri.
4. Islam
menganjurkan perdamaian jika musuhnya inginkan perdamaian.
5. Dakwah
mesti dilaksanakan dengan baik
6. Perang
berpandukan aspek berikut:
1. Tidak boleh membunuh orang yang lemah
seperti orang tua, kanak-kanak, wanita, orang sakit, dan orang yang menyerah
diri.
2. Tidak
dibenarkan membunuh binatang ternakan, dan tanaman.
· Dilarang
meroboh rumah ibadat.
PEMBUKAAN SEMULA KOTA MAKKAH
1. Kota Mekah ialah tempat kelahiran Nabi
Muhamad s.a.w dan tempat lahirnya agama Islam.
2. Orang
Quraish melanggar perjanjian Hudaibiyah 630M
3. Kedudukan
Madinah akan menjadi lebih mantap.
4. Satu
strategi jangka panjang dalam penyebaran Islam.
Cara Pembukaan Kota Makkah:
1. Berlaku tanpa kekerasan
2. Peringkat
awal menghantar tentera Islam empat pasukan 10000 orang.
3. Diketuai
oleh Khalid Al Walid, Abu Ubaidah Al Jarrah, Saad bin Ubadah, dan Zubair Al
Awwam.. Masuk Makkah melalui 4 penjuru.
4. Pengislaman
Abu Sufian dan Al Abbas telah memudahkan lagi Makkah dibuka, selain jaminan
keselamatan oleh penduduk Makkah.
5. Kesan
pembukaan Kota Makkah: Sebelum memasuki Makkah Abu Sufian dan bapa saudara nabi
Al Abbas telah memeluk Islam.
Kepentingan Pembukaan Kota Makkah
1. Menunjukkan semangat persaudaraan Islam
dengan memberi jaminan keselamatan
2. Menunjukkan
semangat perpaduan dalam negara yang pelbagai agama dan keturunan.
3. Sifat
pemaaf Nabi saw terserlah – tidak membalas dendam terhadap orang Quraish.
4. Kaabah
terpelihara daripada kemungkaran. Agama menyembah berhala dihapuskan.
5. Kota
suci umat Islam dalam melakukan ibadah.
6. Membuktikan
kukuhnya negara Islam di Madinah.
7. Bermulanya
penyebaran Islam secara menyeluruh ke Tanah Arab tanpa paksaan.
8. Wujud
sebuah pusat pemerintahan Islam yang kuat dimana Madinah masih kekal pusat
pemerintahan.
9. Titih
akhir perjuangan Nabi Muhammad s.a.w sebelum beliau wafat iaitu dalam
Khutbah akhir Nabi menyatakan setiap orang Islam bersaudara dan
meninggalkan pusaka iaitu al quran dan sunnah.
Tindakan / strategi / usaha Nabi Muhammad dalam penyebaran Islam
· Menghantar
perutusan ke Rom, Rom Timur, Parsi, Mesir, Habsyah dan Semenanjung Tanah Arab
· Tidak memaksa memeluk Islam
· Menggunakan diplomasi
· Menunjukkan nilai-nilai yang baik
· Menyeru memeluk Islam melalui warkah
· Mewujudkan rasa persefahaman dengan wilayah tersebut
PEPERANGAN DALAM ISLAM
Sebab peperangan dibenarkan dalam Islam
· Mempertahankan
maruah diri
· Mempertahankan agama
· Mempertahankan negara
· Dengan keizinan Allah
Contoh peperangan
· Perang
Badar 2H
· Perang Uhud 3H
· Perang Khandak 5H
· Perang Tabuk 8H
Peperangan dalam Islam
· Allah
telah memberi keizinan untuk berperang
· Setelah diserang oleh musuh
· Mencari keamanan supaya tempat ibadat mereka terjaga
· Menjaga maruah negara
· Tidak memusnahkan harta benda
· Menentang kezaliman
· Mempertahankan diri
· Islam menganjurkan perdamaian
· Di medan perang tentera Islam dilarang membunuh sesuka hati
· Dilarang memusnahkan tumbuh-tumbuhan
· Akhlak tentera Islam mestilah mulia, saling bertolak ansur dan
menunjukkan teladan yang baik
Perang Badar
· Tawanan
Arab Quraisy dalam perang Badar diampunkan
· Tawanan wanita dan kanak-kanak dibebaskan
· Tawanan lelaki diberikan syarat untuk membebaskan diri
· Tawanan lelaki yang berjaya mengajar 10 orang kanak-kanak Islam
membaca
· dan menulis sehingga pandai dibebaskan
BAB 6 : PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN
SUMBANGANNYA
Tajuk Tudingan
1. Kerajaan Bani Abbasiyah
2. Pertembungan
Tamadun Islam dengan Tamadun Eropah
KERAJAAN BANI ABBASIYAH
Pembentukan Kerajaan
1. Mula 750M ditaja oleh Ali bin Abdullah.
2. Peringkat
awal sulit kemudian terbuka.
3. Gunakan
kempen Ahlul Bait ( Keluarga Nabi saw)
4. Pusat
Operasi di Khurasan, Kufah dan Humaimah.
5. Diperkukuhkan
dengan sokongan 2 pahlawan besar – Abu Salamah Al-Khallal di Kufah dan Abu
Muslim al-Khurasani di Khurasan.
6. Ambil
sempena nama bapa saudara Nabi saw – Abbas.
7. Amal
sistem monarki warisan.
8. Zaman
Abu Jaafar, pusat pemerintahan ke Bagdad.
9. Berakhir
dengan serangan tentera Mongol pimpinan Hulagu Khan-cucu Genghiz Khan. Mengusir
Sultan al Mutasim. Meninggal dunia di pulau Shahi setelah memeluk Islam.
Sumbangan Abbasiyah
1. Zaman kegemilangan dalam zaman Harun
A-Rashid, dan Al Makmun.
2. Baghdad
menjadi pusat intelektual dan penyebaran ilmu – melalui aktiviti terjemahan
bahasa asing ke bahasa Arab. Bahasa asing spt: Yunani, Sanskrit, Suriani .
3. Baitulhikmah
– institusi keilmuan diasas oleh Harun Al Rashid – berkembang pada zaman
al-Makmun Harun al Rashid.
4. Kegiatan
utama:
1. Terjemahan falsafah dan sains, terutama
dari Yunani. 3 tahap:
1. Catat segala idea atau percakapan
2. Kumpul
idea yang serupa atau kumpul hadis nabi dalam buku.
· Mengarang
– lebih teliti kerana dicatat dan diatur ke dalam bab tertentu..
1. Penglibatan golongan ulama dalam penulisan
– susun Hadis dan hasilkan buku fikah, tafsir, sejarah. Ulama terkenal spt Imam
Malik ( Al- Muwatta), Ibn ishaq ( Sejarah hidup Nabi), Abu Habifah ( Fikah dan
Itjihad), Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Shafei, Imam Ahmad Hanbal.
2. Wujud
pemisahan dalam ilmu tafsir, sirah dan hadis.
5. Kelebihan
terjemahan:
1. Terjemahan/penciptaan dapat buat perubahan
karya. Hurai dan buat penambaikkan dengan memuatkan keterangan dan ulasan.
2. Peranan
besar dalam kebudayaan dunia – pelihara ilmu daripada lenyap dan pupus kerana
terima hasil penulisan daripada zaman gelap di Eropah.
3. Penubuhan
institusi tingkatkan kegiatan penyelidikan hingga ke Eropah , kemudian
diterjemah ke bahasa asing dan mula kebangkitan Eropah.
6. Kesan
perkembangan ilmu:
1. Mula zaman pemulihan budaya @ Renaissance.
2. Tingkat
pengetahuan manusia dan warisan yang tidak ternilai.
3. Keterbukaan
dan kesediaan terjemah daripada bahasa asing bagi faedah umat Islam.
4. Cendikiawan
Islam memperbaiki dan meningkatkan karya asal.
5. Berlaku
percambahan dan perkembangan ilmu.
PERTEMBUNGAN TAMADUN ISLAM DENGAN TAMADUN LAIN
Cara pertembungan:
1. Perdagangan dan perniagaan
1. Zaman Nabi pertembungan dengan Syam
2. Penguasaan
Islam di Teluk Parsi,Laut Merah dan Timur Mediteranean pertembungan dengan
Tamadun Rom dan Yunani
3. Orang
Islam menetap dan berdagang di Canton Cina .
2. Hubungan
diplomatik
1. Penghantaran kumpulan peneroka ke
Gibraltar, Selatan Sepanyol.
2. Bertemu
dengan orang bukan Islam di Cardova, Valencia, dan Rhonda dan berjaya buat
hubungan diplomatik. Boleh memahami cara hidup, pandangan politik,keagamaan,
ekonomi dan pentadbiran.
3. Penaklukan
dan ketenteraan
1. Kerajaan-kerajaan Islam membentuk ekpedisi
ketenteraan.Menguasai Iraq dan Iran. Bertembung dengan Tamadun Parsi.
2. Penaklukan
Mesir dan Afrika Utara bertembung dengan Tamadun Eropah.
4. Kebudayaan
1. Kemasukan Islam ke Sepanyol wujud
kebudayaan baru. Bahasa Arab menjadi bahasa utama.berpusat di Cardova.
2. Lahir
golongan Mozarab – orang Kristian yang ambik kebudayaan Islam dan Berbahasa
Arab.
5. Intelektual
1. Berlaku antara ahli fikir Islam dan bukan
Islam.
2. Ilmuan
islam berjaya mendalami ilmu dan keilmuan Eropah.
Kesan Pertembungan:
1. Dapat dilihat melalui sumbangan tamadun
Islam kepada peradaban dunia.
1. Keagamaan sendiri.- satu nilai akidah –
percaya kepada Allah swt. Sediakan sistem perundangan berdasarkan Quran dan
Hadis. Berasakan syariah dan akidah mudah diterima kerana sarwajagatnya. Islam
tidak menghapuskan amalan, cara hidup dan adat setempat.
2. Perluasan
kawasan penyebaran Islam
1. Melahirkan bentuk kerajaan dan masyarakat
spt
1. Kerajaan Delhi Mughal
2. Cina
wujud masyarakat islam
· Umaiyah,
Abbasiyah dan Uthmaniah wujud kerajaan pusat yang kuat.
1. Memboleh orang Islam menguasai ekonomi.
Dengan ememastikan keselamatan laluan perdagangan. Dibuat dengan cara
1. Uthmaniah mempunyai Armada laut yang kuat
.Menguasai Laut Merah, Mediteranean dan Teluk Parsi.
2. Pedagang Islam berjaya berdagang hingga ke
India,Ceylon, Kepulauan Melayu, Cina, Sepanyol, Selatan Perancis, Armenia, dan
selatan gurun Sahara.
3. Menguasai
Istanbul pusat pertembungan dunia Timur dan Barat.
3. Mempengaruhi
proses urbanisasi dan organisasi sosial
1. Mempengaruhi penyelarasan undang-undang
yang saksama – cth di Balkan Zaman Uthmaniyah.
2. Kebudayaan
dan Intelektual
1. Perkembangan pendidikan agama dan bukan
agama spt Matematik, Sains dan Teknologi. Zaman Abasiyah pelajar diwajbkan
belajar – Ilmu Mantik ( Logik ), Geografi, Sejarah, Sains Fizikal dan Biologi.
2. Tatatertib
berpakaian, berfikir, bertutur, berdagang dan berpolitik. Zaman Uthmaniyah ,
Sepanyol – orang bukan Islam mengamalkan cara hidup Islam.
4. Pertukaran
pendapat antara cendikiawan.
1. Peringkat awal cendikiawan Islam mengumpul
maklumat dan teks penulisan.
2. Diterjemahkan
daripada penulis Greek spt Aritotle, Plato, Galen dan Hipocrates.
3. Proses
penterjemahan wujudkan perpustakaan – Baituhikmah, Zaman Abbasiyah
4. Wujudkan
budaya keilmuan dan intelektual yang tinggi.
5. Ahli
fikir Islam yang terawal menjalankan penyelidikan.
BAB 7 : ISLAM DI ASIA TENGGARA
BAB 8 : PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM
KEDATANGAN BARAT
Tajuk Tudingan
Pengaruh Islam di Asia Tenggara Dan Malaysia
1. Gaya Hidup
2. Ekonomi
( Matawang / perdagangan/ Percukaian )
Pengaruh Islam terhadap Ekonomi:
1. Perdagangan
Kegiatan perdagangan semasa Kesultanan Melayu Melaka.
· Aktiviti
perniagaan berkembang
· Pedagang tempatan terlibat dengan rangkaian perdagangan Timur
Barat
· Menyediakan kemudahan pentadbiran yang licin dan teratur.
· Wujud jawatan penting seperti syahbandar sebagai ketua pelabuhan
· Wujud jawatan laksamana bagi menjaga urusan kelautan
· Undang-undang Laut Melaka memperuntukkan undang-undang
perniagaan
· Wujud sistem sukat dan timbang
· Terdapat paling kurang 84 bahasa yang dipertuturkan di Melaka
· Urusan perdagangan menggunakan dua kaedah iaitu kaedah
pertukaran barang dan kaedah jual beli.
1. Mata Wang
Ciri – ciri yang terdapat pada mata wang di Johor pada abad ke
16.
· Diperbuat
daripada timah
· Dikenali sebagai wang katun
· Berbentuk bulat dan enam segi
· Tidak mempunyai tarikh
· Mempunyai tulisan jawi atau Arab seperti Malik atau Sultan
al-Adil.
· Mata wang emas Johor yang tertua dikenal pasti bertarikh tahun
1527.
· Mata wang emas ini dikenali kupang
· Mengandungi emas seberat 10 grain (0.65 gram) dan 40 grains (2.6
gram)
· Ditulis dengan nama dan pangkat sultan yang memerintah dan yang
mengeluarkan mata wang tersebut.
· Di bahagian belakang pula tertulis gelaran Islam sultan
berkenaan seperti Khalifatul Muslimin
1. c) Percukaian
Sistem percukaian pada zaman Kesultanan Melayu
Melaka.
· Cukai
paling asas ialah cukai tetap atau cukai import ditetapkan oleh pemerintah
· Para pedagang dari India,Ceylon, Tanah Arab, Siam dan Pegu
dikenakan cukai sebanyak 6 peratus
· Pedagang dari China dan Jepun dikenakan cukai sebanyak 5
peratus.
· Barang seperti beras dan makanan tidak dikenakan cukai.
· Cukai diraja dikenakan terhadap orang asing yang menetap di
Melaka
· Orang asing dari Kepulauan Melayu dikenakan cukai diraja
sebanyak 3 peratus.
· Orang asing dari tempat-tempat lain dikenakan cukai diraja sebanyak
6 peratus.
Pengaruh Islam mempengaruhi perkembangan ekonomi di
negeri-negeri Melayu.
· Amalan
riba tidak dibenarkan dalam bidang perniagaan di kalangan orang Islam.
· Walau bagaimanapun,golongan ceti yang memberikan pinjaman wang
dibenarkan .
· Penegasan bersabit larangan amalan riba ini dijelaskan dalam
Hukum Kanun
· Melaka dan Hukum Kanun Pahang.
· Pihak pemerintah telah menekankan agar golongan kaya dan
berkemampuan
· membayar zakat harta.
· Kutipan zakat disimpan oleh baitulmal.
· Baitulmal berfungsi menyelenggarakan harta kerajaan.
· Harta ini akan digunakan bagi kepentingan dan kemakmuran negara.
BAB 9 : PERKEMBANGAN DI EROPAH
Tajuk Tudingan
1. Zaman Gelap
· Maksud
Zaman Gelap
· Ciri-ciri Zaman Gelap ( politik, ekonomi dan sosial )
· Persamaan Zaman Gelap dengan Masyarakat Feudal Melayu
· Cara menghidari berlakunya kemunduran negara / masyarakat
ZAMAN
GELAP DI EROPAH
1. a) Maksud Zaman Gelap
· Eropah
mengalami zaman mundur selepas kejatuhan tamadun Rom
· merupakan peringkat awal zaman Pertengahan
· Eropah mengalami kemorosotan dalam bidang ilmu pengetahuan
· Eropah mengalami kemorosotan dalam perdagangan
· Eropah mengalami kemorosotan dalam kehidupan perbandaran
1. b) Ciri-ciri zaman gelap
Politik
· Tidak
terdapat pentadbiran pusat yang berkesan / pentadbiran wilayah musnah
· Berlaku huru-hara
· Kemunculan golongan Baron
· Golongan petani mencari perlindungan daripada tuan tanah
· Petani membayar cukai yang tinggi kepada tuan tanah
· Jika tidak mampu , mereka terpaksa menyerahkan tanah kepada tuan
tanah
· Petani terpaksa menjadi hamba kepada tuan tanah
· Tuan tanah mendapat perlindungan daripada golongan raja
· Pembentukan sistem feudal
· Golongan pembesar memberi khidmat kepada pihak rajaa
· Golongan pembesar mendapat naungan daripada pihak istana
Ekonomi
· Kegiatan
ekonomi terhad
· Perdagangaan diganggu orang-orang Gasar seperti Viking dan
Magyar
· Orang Eropah tidak berdagang ke Timur Jauh
· Perdagangan di kawasan Mediterranean dikuasai oleh pedagang
Islam
· Hanya menumpukan kepada kegiataan pertanian
· Perniagaan secara kecil-kecilan
· Perniagaan meneerusi sistem tukar barang
· Penggunaan mataa wang dalam urusan peerdagangan terhad
Sosial
· Sifat
gereja yang mengongkong / memiliki kuasa / hartanah
· Gereja memberi fokus kepada kegiatan amalan agama / keakhiratan
· Kemerosotan kehidupan perbandaran
· Kelembapan perkembangan ilmu pengetahuan
1. c) Ciri-ciri Zaman Kemuncak Pertengahan (
Perubahan- perubahan )
· Gereja
memainkan peranan sebagai institusi yang universal
· Gereja menjadi ejen penyatuan
· Peningkatan aktiviti pertanian
· Kemunculan perdagangan
· Kemunculan bandar-bandar seperti Venice, Milan dan Florence
· Lahirnya kelas pertengahan terdiri daripada artisan , pedagang,
ahli perbankan
· Status sosial berasaskan kekayaan bukan pemilikan tanah
· Rakyat mula terlibat dalam urusan politik / memberi hak politik
kepada rakyat
· Parlimen diwujudkan bagi memenuhi tuntutan rakyat
· Wujud hubungan antara rakyat dengan pemerintah
1. d) Persamaan sistem feudal di Eropah dengan
ciri-ciri feudalisme yang terdapat dalam masyarakat Melayu tradisional
· Raja
menjadi penaung dalam negara
· Raja memiliki tanah di negeri masing-masing secara mutlak
· Raja mempunyai pembesar-pembesar
· Pembesar-pembesar itu mendapat naungan daripada istana
· Pembesar memberi khidmat kepada raja
· Rakyat memberi khidmat kepada tuan tanah / pembesar
BAB 10 : DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI
NEGARA
Tajuk Tudingan
1. Dasar Pekebun Kecil / Akta Tanah
2. Kesan
Dasar Ekonomi British
3. Proses
Pembandaran
Ekonomi Dagangan
1. Ekonomi dagangan tertumpu kepada pertanian
dan perlombongan yang dijalankan secara besar-besaran untuk tujuan pemasaran
yang lebih luas.
1. Ciri-ciri ekonomi dagangan:
· Penggunaan
tenaga buruh yang ramai
· Pelaburan modal yang besar
· Penggunaan teknologi yang tinggi
1. Dasar British terhadap kegiatan ekonomi di
Tanah Melayu telah membentuk ekonomi duaan (dwiekonomi) yang bermaksud dua
bentuk ekonomi yang berteraskan komersial dan sara diri.
Dasar British Terhadap Pertanian
1. British memperkenalkan sistem rekod hak milik
tanah secara bertulis untuk mengesahkan pemilikan tanah dan digunakan untuk
jual beli tanah, cukai, serta pajakan.
1. Kebenaran pembesar tidak lagi diperlukan
oleh individu atau syarikat yang ingin mengusahakan tanah.
1. Undang-undang tanah Barat:
· Peraturan
Tanah Perak 1879
· Kanun Tanah Selangor 1891
· Peraturan Tanah Sungai Uong 1887
1. Akta tanah di Sarawak
· Pengenalan
Land order (1931, 1933, 1948)
· Melindungi tanah milik masyarakat peribumi daripada dicerobohi
pengusaha luar untuk tujuan pertanian
· Membahagikan tanah kepada tanah campuran (imigran mempunyai hak
ke atas tanah ini), tanah simpanan, dan tanah pedalaman.
1. Akta tanah di Sabah
· Proklamasi
III Perlindungan Hak peribumi 1889
· Melindungi kepentingan tanah masyarakat peribumi
· Hak milik tanah peribumi di bawah kuasa pegawai daerah
· Segala urus niaga tanah perlu diberitahu kepada peribumi
· Penduduk peribumi berhak menuntut ganti rugi terhadap tanah yang
dijual kepada orang luar
1. Dasar British terhadap pekebun kecil
· Mengekalkan
orang Melayu sebagai petani
· British memperkenalkan Enakmen Tanah Padi 1917 yang melarang
petani menanam getah di kawasan sawah padi
· British melarang pembukaan tanah baru
· Rancangan Sekatan getah Stevenson 1922 diperkenalkan bagi
melindungi pengusaha Eropah
· British mengadakan skim perladangan bagi menggalakkan pelabur
Eropah melabur dalam bidang pertanian.
Kesan Dasar Ekonomi
1. Pembandaran
2. Pembentukan
masyarakat berbilang kaum
3. Sistem
pendidikan vernakular
4. Sektor
perkilangan
5. Sistem
pengangkutan dan perhubungan
6. Perkhidmatan
kesihatan