FOKUS
UPSR 2017
PEMAHAMAN BAHAGIAN A
Kuasai
semua aspek Sistem Bahasa dalam DSKP
ASPEK
TATABAHASA YANG DIUJI
|
1. Kata Ganti Nama (Morfologi)
2. Kata Kerja
3. Kata Adjektif
4. Kata Hubung
5. Kata Penguat
6. Kata BIlangan
7. Kata Arah
8. Kata Ganda
9. Penjodoh Bilangan
10. Peribahasa
11. Imbuhan
12. Penanda Wacana
13. Sinonim
14. Antonim
15. Pilih jawapan yang tepat (Sintaksis)
16. Pilih soalan yang tepat
17. Penggunaan kata banyak makna dalam ayat
18. Ayat sama maksud
19. Pilih ayat yang betul
|

Soalan
21 dan Soalan 22 a)
a. Isi tempat kosong dalam
petikan
b. Padanan
c.
Tulis
ayat tanya berdasarkan jawapan
d.
Tulis
ayat aktif dan ayat pasif
e.
|
Tulis
cakap ajuk dan cakap pindah
f.
Tulis
ayat yang betul.
g.
Tulis
ayat songsang.
h.
Dan
lain-lain
Soalan 22 b)
Soalan dialog
yang menjurus kepada :
-memberikan
respons terhadap ayat perintah**
-memahami
pesanan dan menyampaikan pesanan**
**pastikan
penggunaan kata gelaran dan kata ganti nama diri yang betul. Perhatikan
siapa
yang lebih tinggi darjat atau
kedudukannya.**
Soalan
22 c)
Soalan
peribahasa. Tumpukan pada buku teks.Tulis jawapan lengkap.Peribahasa meliputi
perumpamaan, simpulan bahasa, kata-kata hikmat, bandingan semacam dan
lain-lain.
|
Contoh : Peribahasa yang sesuai berdasarkan
gambar tersebut ialah bagai aur dengan
tebing.
Soalan
23/24/25.
Rujuk contoh
daripada Lembaga Peperiksaan dan Soalan 2016 sebagai garis panduan.
23 a) lengkapkan perkataan/rangkai kata/frasa
b) soalan berdasarkan bahan stimulus
c) padankan
BETUL atau SALAH
24
a)
berikan maksud / lengkapkan perkataan/rangkai kata/frasa

c) soalan berdasarkan stimulus
d) soalan KBAT berbentuk memberikan
penjelasan.
25
a)
berikan maksud
b) soalan berdasarkan
stimulus
c) tandakan √ atau X
d) soalan KBAT berbentuk
memberikan penjelasan
|
||||
|
**
Bentuk stimulus yang boleh disoal ialah petikan, jadual, graf, gambar, iklan,
puisi, carta dan lain-lain. Calon-calon diminta untuk memahirkan diri dalam
semua bentuk stimulus.
**
Fokus soalan menjurus kepada : Siapakah/Bagaimanakah/Mengapakah/Apakah/Berikan
pendapat/Bilakah dll…….
FOKUS
UPSR 2017
BAHAGIAN A (MEMINDAHKAN
MAKLUMAT)
Arahan soalan –
Tulis lima ayat tentang AKTIVITI /
SUASANA / GAMBAR / CARA-CARA /
KEPENTINGAN/ FAEDAH / KEGUNAAN / TAJUK
|
TIP PENTING :
l **Menulis ayat dengan
peluasan subjek atau peluasan predikat dalam pelbagai situasi
|
BAHAGIAN
B (MENULIS ULASAN)
Arahan
soalan : Tulis ulasan tentang PETIKAN /
GAMBAR / IKLAN / NOTIS / JADUAL DLL
Pastikan
anda MEMBACA dan MEMAHAMI KEHENDAK ARAHAN soalan. Soalan
boleh menjurus kepada : tentang / cara-cara / langkah-langkah dll
Tip
Penting :
l Mengulas dengan memberikan pendapat atau pandangan atau rumusan yang
bertepatan / bersesuaian/ relevan / berdasarkan stimulus.
l 40 hingga 70 (SJK) / 50 hingga 80 patah perkataan dalam perenggan
(SK)(1, 2 atau 3 perenggan)
l Tulis semua idea tersurat berdasarkan stimulus dan sekuranmg-kurangnya 1
idea tersirat untuk mendapat markah aras cemerlang.
|
||||
|
BAHAGIAN
C (MENULIS KARANGAN)
**Baca arahan soalan dan kenal
pasti soalan dan formatnya. Pilih karangan yang anda
dapat
hasilkan/tulis dengan baik.
TIP
PENTING :
l Karangan Berformat atau Tidak Berformat : Dua-dua soalan karangan boleh
satu berformat dan satu tidak berformat / dua-dua berformat / dua-dua tidak
berformat.
l Panjang karangan antara 70 hingga 100 (SJK) / 80 hingga 120 patah
perkataan (SK)
l Mula perenggan pertama dari tepi.
Jenis karangan
|
Perkara Penting
|
Karangan Cerita
|
Mesti ada jalan cerita
(yang menarik).
ELAKKAN –cerita tentang mimpi,tidak logik/khayalan
|
Karangan Fakta
|
Mesti ada pendahuluan
dan penutup
Isi lengkap:Isi-huraian-contoh ( 3 -4 isi)
|
Surat Kiriman Rasmi
|
Format mesti betul
*Biasanya kepada guru/guru besar
Memohon sesuatu/Memberikan
alasan
|
Surat Kiriman Tak Rasmi
|
Format mesti betul/kata
panggilan betul/*biasanya kepada kawan atau ahli keluarga
|
Syarahan
|
Kata alu-aluan - terang maksud tajuk- huraian-kata sapaan
–hujah (Isi-huraian-contoh )- penutup
|
Laporan
|
Format mesti betul /
Tajuk-tujuan-aktiviti-harapan-tanda tangan pelapor. *Biasanya aktiviti
sekolah
|
Berita
|
NAMA TEMPAT-tarikh-
huraian yang lengkap tentang program/peristiwa yang berlaku
|
Ucapan
|
Kata alu-aluan-tema
ucapan-kata sapaan- penutup.*Biasanya berkaitan dengan aktiviti sekolah atau
sesuatu tajuk
|
Catatan Harian
|
Tarikh,Hari,Masa-
huraian mengikut urutan masa.*Biasanya berkaitan diri sendiri, keluarga atau
aktiviti di sekolah.
|
Dialog
|
Pastikan sama ada
perbualan atau wawancara/temu ramah*Biasanya dengan guru, murid atau tokoh.
|
Bentuk Karangan Berformat
1. Surat
tidak rasmi 7. Laporan
2. Surat
rasmi 8. Perbahasan
3. Dialog 9. Catatan
4. Syarahan
5. Ucapan
(SK)
6. Berita
|
Tidak Berformat
1. Cerita
(SJK)
2. Melengkapkan
cerita
3. Keperihalan
/ Pengalaman (SJK)
4. Autobiografi
5. Biografi
6. Fakta
(SK)
|
|
Fokus Utama Bahasa Melayu Penulisan SK/SJK 2017- Bahagian
A, B & C
Tajuk-tajuk
pentingTahun 2009/2010/2011/2012/2013/2014/2015/2016-SK & SJK
1.
Lawatan ke sebuah tempat yang menarik(2014(B)SK)
2. Pengalaman terlibat dalam satu aktiviti-majlis
hari lahir, perkahwinan (2009-(B) SJK), aktiviti di sekolah(2009-(B) SJK)(2011(A)SJK)(2012(B)
SK)(2014(A)SJK), bercuti(2010-(B)SJK)(2011(B)SK), aktiviti di rumah
(2010(A)SK)(2011(A)SK), aktiviti di luar rumah (2014(A)SK), aktiviti cuti
sekolah (2015-(A)SJK)
3. Sukan
(2009 SK)/Kebaikan Bersukan (2013 (B)SJK)
4.
Kokurikulum
5.
Perpustakaan(2014(B)SK)
6.
Komputer
7.
Kebersihan (2009 SJK)(2011(B)SJK) /kesihatan diri / Gaya hidup sihat
(2016 (B)SJK)
8.
Mengenang jasa ibu bapa, guru, orang tua (cara menghormati) (2013 (B)SK)
9.
Tindakan yang dijalankan dalam satu-satu situasi (2012 SJK), Bantuan mangsa
banjir
(2016 (A) SK)
10.Autobiografi
11.
Cara-cara/persediaan menghadapi peperiksaan (2009 (B) SK)
12.
Cara-cara/bagaimana menjadi murid yang cemerlang/orang yang berguna
13.
Majlis perpisahan seseorang (Guru 2016 (C)SK)
14.
Perkelahan
15.
Perkhemahan (2010(A) SJK) / (2010 (B) SK) (2014(B)SJK)
16. Hobi
(Permainan 2010 (B)SJK)
17.
Soalan-soalan yang berkaitan dengan nilai murni (2009 (B)SK) / (2016(B)SK),
akhiri cerita
(2015(B)SK)
18.
Gotong-royong (2009(A) SJK) / (2009(A) SK) / (2016(A) SJK), Gotong-royong
majlis
kenduri (2015 (A)SK)
19. Kem
Motivasi/Kecemerlangan UPSR (2010(B) SK)
20. Hari
Kebangsaan/HariKantin/Hari Ucapan dan Penyampaian Hadiah (2013 (B)SJK) /
(2016(C)SJK) / (2015(B)SK)
21.
Pengalaman menyaksikan pertandingan
23.
Pameran (Buku)
24.
Peristiwa yang tidak dapat dilupakan/menggembirakan (2013 (B) SJK)
25.
Kebaikan/Faedah belajar berkumpulan
26.
Meraikan kejayaan seseorang
27.
Cara-cara Menjaga Alam Sekitar/Memelihara alam sekitar
28.
Keluarga- aktiviti hari minggu, aktiviti bersama
29.
Cara-cara menjaga keceriaan/kebersihan sekolah/rumah (2013 (B)SK)
30. Hari Guru (2011-(B)SJK)/Hari Kanak-kanak/Hari
Kokurikulum/pertandingan di
sekolah (2011(B)SK)
31.
Hadiah yang saya inginkan
32.
Persediaan-persediaan – menghadapi perkelahan / peperiksaan/pertandingan/
perayaan (2013(B)SK)
33.
Pengalaman menyambut perayaan
(2015-(B)SJK)
34.
Kebaikan Buah-buahan tempatan
(2015-(B)SJK)
35.
Langkah-langkah mengatasi kemalangan jalan raya (2015-(B)SJK)
36.
Sahabat/Kawan/Rakan yang baik (2016 (C) SJK)
37. Kebaikan/Keburukan
Menonton Televisyen/Internet (TV 2015(B)SK)
Nota
: 2005-2015 : Bahagian A Bina Ayat, Bahagian B Karangan, Bahagian C Nilai Murni
Mulai 2016 : Bahagian A Bina Ayat, Bahagian B Ulasan, Bahagian C Karangan
http://cikgurichardlee.blogspot.my/2017/08/fokus-utama-bm-upsr-2017_29.html