1
|
Jati diri rakyat Malaysia menjadi teras dan kekuatan dalam menghadapi
arus globalisasi.
Huraikan ciri-ciri remaja yang memiliki jati diri yang kukuh.
|
PENDAHULUAN
BIDANG
|
Definisi jati diri menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
-sifat atau ciri yang unik dan istimewa dari segi adat,
bahasa, budaya, agama sebagainya)
-menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang
individu serta sesuatu bangsa
-setiap warganegara mempunyai jati diri yang istimewa
sebagai lambang identiti sesuatu bangsa
|
TEMA
|
Remaja di Malaysia
-haruslah memiliki jati diri yang kukuh
-tidak dilabelkan sebagai golongan “Mat Salleh” celup
atau orang putih celup
-mendepani onak cabaran dan duri dugaan pada zaman
pascamilenium
|
SOALAN
|
Remaja harus memiliki ciri-ciri berikut agar dapat
menjadi warganegara membentengi ombak globalisasi dalam arus modenisasi
|
ISI 1
CIRI-CIRI REMAJA YANG
BERJATI DIRI
|
“Beri aku 1000 orang tua, nescaya akan kucabut semeru dari akarnya, beri
aku 10 orang muda, nescaya akan kugoncang dunia”
-bersemangat patriotik dan berjiwa nasionalis sejak
kecil demi membina bangsa yang bersemangat cinta akan negara
|
SEBAB
|
-penjajahan pernah berlaku di negara kita
-dijajah Portugis, Belanda, Jepun, dan Inggeris
-risiko penjajahan tetap ada pada zaman globalisasi
|
CONTOH
|
-remaja harus mengamalkan semangat sedia berkorban demi
bangsa dan negara
|
KEPENTINGAN CIRI-CIRI
TERSEBUT
|
-memastikan keamanan dan kedaulatan di negara dapat
dikekalkan
-generasi akan datang dapat mendiami negara yang aman
damai dan saujana mata memandang
|
KESIMPULAN
|
-remaja yang mempunyai jati diri kukuh harus dipupuk
sejak kecil kerana meluntur buluh
biarlah daripada rebungnya.
|
ISI 2
CIRI-CIRI REMAJA YANG
BERJATI DIRI
|
-Dari segi adat, remaja tidak boleh melupakan adat
resam
-dicipta oleh nenek moyang dan harus diamalkan dari
generasi ke generasi
|
SEBAB
|
-adat resam ialah peraturan lama yang tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
-mampu mendisiplinkan kita
-membentuk remaja yang ada jati diri
|
CONTOH
|
-menghormati orang yang lebih tua
-berbudi bahasa kepada sesiapa sahaja
-mengekalkan keharmonian pada bila-bila masa dan di
mana-mana sahaja
|
KEPENTINGAN CIRI-CIRI
TERSEBUT
|
-membentuk kesopanan yang kukuh dalam diri remaja
-mengelakkan kebiadaban dan kebobrokan yang kian
membimbangkan
-melahirkan warganegara yang tidak mudah dipengaruhi
anasir jahat
|
KESIMPULAN
|
-mampu menjadi suri teladan kepada remaja di seantero
jagatraya
Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga;
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa.
|
ISI 3
CIRI-CIRI REMAJA YANG
BERJATI DIRI
|
-menyanjung dan menghormati bahasa Melayu sebagai
kebangsaan
-menghayati inti
pati dalam Perkara 152 Perlembagaan Malaysia
-tidak boleh menganaktirikan bahasa Melayu dalam urusan
rasmi
|
SEBAB
|
-rakyat Malaysia terdiri daripada rakyat berbilang
bangsa dan agama
-mempunyai bahasa dan kepercayaan agama yang berbeza
-mudah bersilang
sengketa dan berkonflik jika wujudnya salah faham
|
CONTOH
|
-perpaduan nasional mudah dicapai dengan kesefahaman
yang ada
-tidak ada sentimen
perkauman di negara yang bebas merdeka
|
KEPENTINGAN CIRI-CIRI
TERSEBUT
|
-menggunakan bahasa kebangsaan sesama rakyat untuk
berkomunikasi
-tidak melupakan bahasa ibunda
-mempelajari bahasa asing sebagai bonus dan persiapan
menuju ke institusi pengajian tinggi
|
KESIMPULAN
|
-dapat menguasai pelbagai bahasa
-memiliki ciri-ciri remaja berjiwa globalisasi
-menghayati dan mengagungkan bahasa kebangsaan sebagai
remaja yang memiliki jati diri kukuh
|
ISI 4
CIRI-CIRI REMAJA YANG
BERJATI DIRI
|
-mengekalkan ciri-ciri budaya Timur
-akar budaya
mesti diperkukuh walaupun ranting
kemajuan menjalar di hutan batu
|
SEBAB
|
-budaya orang di Timur berbeza daripada orang Barat
-mengekalkan tahap kesantunan dan kesopanan yang tinggi
-memiliki jati ciri mulia yang tidak mudah terpengaruh
oleh budaya asing
|
CONTOH
|
-memakai pakaian yang kemas dan sopan kerana tidak
melupakan busana tradisional
-makan dengan sopan dan santun
-menjaga imej baik keluarga
|
KEPENTINGAN CIRI-CIRI
TERSEBUT
|
-melambangkan kekreatifan leluhur kita
-menghargai setiap unsur kebudayaan yang dikekalkan
|
KESIMPULAN
|
-membentuk remaja yang terus unggul dari segi luaran dan dalaman demi menghadapi arus
globalisasi
-membenihkan nilai-nilai murni dalam diri untuk membaja
golongan muda menjadi tonggak utama negara pada masa depan
|
PENUTUP
TEMA
|
Remaja pada zaman ini
-diuji dengan pelbagai cabaran dalam arus globalisasi
-mampu menenggelamkan mereka ke dalam sungai kebobrokan yang deras jika
keimanan mereka senipis kulit bawang
-mesti berjati diri unggul dan berjiwa kental pada
setiap masa
|
BIDANG
|
-jati diri orang timur tidak akan dilupakan
-menjadi kebanggaan dan keutamaan setiap penduduk,
terutamanya golongan remaja
-tidak segan dipanggil “Anak Malaysia” dan tidak sekali-kali
segan silu memberitahu orang asing bahawa kita bangga menjadi anak jati
Malaysia
|
HARAPAN
|
-remaja akan terus mempertahankan jati diri yang kukuh
-memiliki perwatakan yang berkarisma dan berkewibawaan
-kualiti diri akan meningkat seiring kemodenan bangsa
dan negara
-pemuda harapan
bangsa, pemudi tiang negara
|