-->

Type something and hit enter

Pages

Translate


On
Contoh Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 2016 01

* * * Untuk digunakan sebagai Rujukan
.
    Pengangkutan awam adalah sistem pengangkutan yang digunakan oleh kalangan penumpang di mana kenderaan sendiri tidak akan digunakan untuk bergerak ke destinasi yang ingin dituju. Di kawasan kajian saya, jenis pengangkutan yang terdapat adalah van dan sekolah, Bas Rapid KL dan teksi.

    Di kawasan Perdana Putra ini, pengangkutan awam adalah sangat penting kerana  ia memudahkan penduduk dan meningkatkan mobiliti penduduk terutama bagi yang tidak mempunyai kenderaan sendiri untuk bergerak. Antara kepentingan lain pula adalah kesesakan jalan dapat dikurangkan di Perdana Putra. Selain itu, penjimatan kos penduduk Perdana Putra dapat dilakukan dan pekerja kilang dan para pelajar boleh mengggunakan kemudahan ini untuk mengangkut mereka. Walau bagaimanapun, beberapa masalah dihadapi oleh penduduk Perdana Putra berkaitan pengangkutan awam iaitu contohnya seperti tambang mahal, mengambil jangka masa yang lama, keselamatan penumpang dan yang paling ketara adalah pencemaran udara.

    Saya mencadangkan beberapa solusi atau langkah untuk mengurangkan masalah-masalah sistem pengangkutan tersebut  seperti kos operasi dikurangkan, penggunaan petrol tanpa plumbum, undang-undang dikuatkuasakan dan lebih diperketatkan dan akhir sekali, penapis asap digunakan ataupun ‘catalytic converter’ pada pengangkutan awam. Dengan masalah-masalah yang dihadapi penduduk Perdana Putra ini, saya amat berharap pihak berwajib dan yang bertanggungjawab akan prihatin berkenaan isu ini. Saya berasa bangga dan berbesar hati kerana pihak berwajib berusaha sedaya upaya memperbaiki perkhidmatan sistem pengangkutan awam yang terdapat di Perdana Putra ini.

sumber: mypt3

Contoh Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 2016 02

* * * Untuk digunakan sebagai Rujukan

  • Kajian yang saya jalankan di ……………… (kawasan kajian) telah banyak memberi pengalaman dan pengetahuan yang amat berguna kepada saya.
  • Melalui kajian ini saya berpeluang mengenal pasti jenis pengangkutan dan masalah-masalah pengangkutan yang terdapat di ……………… (kawasan kajian). Jenis pengangkuatn yang lebih  digunakan oleh penduduk  di ……………… (kawasan kajian) ialah …………………………….…….. . Masalah-masalah pengangkutan yang dihadapi di ……………… (kawasan kajian) ialah ………………………………………………………….……… . Kajian ini membolehkan saya mengetahui  masalah-masalah pengangkutan yang dihadapi oleh penduduk tempatan dengan lebih mendalam.
  • Melalui kajian ini saya juga berpeluang berkomunikasi dengan responden-responden yang terdiri daripada …………………………………… untuk mempelajari cadangan-cadangan penambahbaikan yang boleh dilaksanakan terhadap pengangkutan di ……………… (kawasan kajian). Cadangan-cadangan penambahbaikan berkenaan ialah ………………………………………………………………………… .
  • Saya berharap agar cadangan-cadangan penambahbaikan berkenaan akan dapat saya kemukakan kepada pihak berkuasa melalui saluran-saluran yang berkesan seperti Ahli Dewan Negeri / Jawatankuasa Kemajuan Kampung / Persatuan Penduduk Setempat / ……….. semoga sistem pengangkutan di ……………… (kawasan kajian) dapat ditambah baik dan memanfaatkan penduduk ……………… (kawasan kajian).

sumber: bumigemilang

P/S : Contoh Rumusan Sistem Pengangkutan PT3 Kerja Khusus Geografi 2016
Back to Top