PENDIDIKAN MORAL SPM BIDANG 5 – NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA
5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
5.3 MELINDUNGI HAK PEKERJA
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK
- Sebab-sebab kanak-kanak perlu diberi perlindungan
- Kanak-kanak ialah aset negara
- Kanak-kanak golongan yang tidak berdosa
- Kanak-kanak golongan yang lemah
- Peranan pihak-pihak berikut dalam memberi perlindungan kepada kanak-kanak
- a) Kerajaan
- Menguatkuasa akta untuk perlindungan kanak-kanak
- b) Badan Bukan Kerajaan (NGO)
- Menganjur seminar untuk mendidik dan memberi kesedaran kepada masyarakat
- c) Individu/masyarakat
- Membuat laporan kepada pihak berkuasa jika mempunyai maklumat mengenai kes penderaan
- Peranan ahli masyarakat dalam membendung kes penderaan kanak-kanak
- Memberi bantuan segera kepada mangsa
- Membuat laporan kepada pihak berkuasa
- Senarai hak kanak-kanak yang perlu dilindungi
- Mendapat pendidikan
- Mempunyai nama dan kewarganegaraan
- Mendapat kasih sayang ibu bapa, jagaan dan perlindungan
- Mendapat perlindungan ,peluang dan kemudahan istimewa
- Hak kanak-kanak
- hak mendapatkan keperluan asas, cth : makanan, tempat tinggal
- hak mendapatkan pendidikan, cth : persekolahan
- hak mendapat penjagaan kesihatan yang sempurna, cth: mendapat rawatan ketika sakit
- hak membolehkan penyertaan, cth: pergaulan sosial
- Bentuk pengiktirafan terhadap kanak-kanak
- pengiktirafan secara lisan, cth: melalui pujian, kata-kata motivasi
- pengiktirafan secara bertulis, cth: melalui pemberian sijil
- pengiktirafan secara kebendaan, cth: hadiah, wang ringgit
- Kebaikan memberi pengiktirafan terhadap bakat dan potensi kanak-kanak
- menjadi satu bentuk motivasi agar mereka dapat berusaha mencapai kejayaan dalam bidang yang diceburi
- kanak-kanak lain meneladani penerima anugerah yang diiktiraf agar mereka juga berupaya mencapai kejayaan sedemikian.
- sebagai satu ruang dan peluang kepada kanak-kanak agar dapat mengasah bakat masing-masing / menampilkan imej positif.
- dapat membentuk pemikiran yang matang agar menjadi individu yang lebih berketrampilan
- 8. Kesan kanak-kanak yang terabai dalam aspek pendidikan.
- buta huruf
- menghadapi masa depan yang gelap
- mudah ditipu / dieksploitasi
- tidak bersikap berdikari
- tidak dapat menjadi seorang yang berilmu / perkembangan intelek terjejas.
5.2 MENGHORMATI HAK WANITA
- 1. Sumbangan wanita dalam pembangunan negara
- Berjuang dalam bidang politik
- Memajukan negara dalam bidang ekonomi
- Memperkenalkan seni budaya warisan bangsa
- 2. Cara pengiktirafan jasa wanita
- Menganugerahkan pingat
- Mengisytiharkan Tokoh Wanita
- Mengabadikan nama pada bangunan sekolah / jalan
- Matlamat Dasar Wanita Negara
- Mendapatkan hak yang sama rata dengan lelaki
- Memberi kebebasan kepada wanita menembusi sektor ekonomi, sosial, politik dan budaya
- Memberi peluang untuk mengemukakan pendapat dalam penggubalan dasar negara
- Objektif Dasar Wanita Negara
- Menjamin perkongsian pemilikan sumber dan maklumat yang saksama antara lelaki dan wanita
- Mengintegrasi kaum wanita ke dalam sektor pembangunan negara selaras dengan kemampuan dan keperluan mereka.
- 5. Kebaikan Dasar Wanita Negara kepada wanita
- a) dari aspek pekerjaan:
- memberi lebih banyak peluang pekerjaan
- kenaikan pangkat
- peningkatan kerjaya melalui latihan-latihan
- membuat keputusan penting
- perlindungan dari aspek keselamatan di tempat kerja
- mengintegrasi kaum wanita ke dalam sektor pelancongan negara
- selaras dengan kemampuan dan keperluan mereka.
- b) dari aspek peluang pendidikan
- peluang pendidikan seumur hidup
- peluang mengembangkan ilmu pengetahuan dan kemahiran secara berterusan / peluang latihan vokasional
- Contoh-contoh tokoh dan sumbangan wanita di Malaysia
- Elizabeth Vaz ( Bidang Sosial-Kebajikan Wanita )
- Datuk Dr.Mazlan Othman ( Ketua Hal Ehwal Angkasa Lepas, PBB )
- Tan Sri Aishah Ghani ( Menentang Penjajahan British )
- Datuk Maznah Hamid ( Usahawan berjaya )
- Profesor Datuk Siti Zuraina Abd. Majid ( Detektif Arkeologi Malaysia)
- Datuk Siti Norma Yaacob ( Hakim Mahkamah Persekutuan )
- Datuk Nicole David ( sukan-Squash )
- Datuk Siti Norhaliza ( seni suara / penyanyi )
- Dato Michelle Yeoh ( Pelakon )
5.3 MELINDUNGI HAK PEKERJA
- Akta Kerja 1955 bertujuan untuk
- Memberi pelindungan kepada pekerja
- Memastikan tiada kontrak pekerjaan yang tidak mengikut peruntukan di bawah akta ini ditandatangani
- Perlindungan-perlindungan yang diperuntukkan di bawah Akta Kerja 1955
- Pembayaran gaji
- Hari rehat
- Tempoh jam bekerja
- Cuti Tahunan
- Hak-hak pekerja perlu dilindungi kerana:
- Memastikan pekerja tidak ditindas oleh majikan
- Memastikan kebajikan pekerja dipelihara
- Peranan Mahkamah Perusahaan:
- Menyelesaikan pertikaian antara majikan dan pekerja
- Melindungi pekerja daripada ditindas oleh majikan
- Peranan Kesatuan Sekerja
- Menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pekerja yang ditindas atau tidak berpuas hati tentang majikan
- Menghantar wakil untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pekerja dengan majikan mereka.
- Merujuk kes itu kepada Kementerian Sumber Manusia sekiranya rundingan tidak berjaya.
- Pertubuhan Antarabangsa
- Pertubuhan Buruh Antarabangsa ( ILO )
- Cara menghindarkan rasa tidak puas hati antara pekerja dengan majikan:
- Bersemuka, berunding dan berbincang sekiranya terdapat masalah.
- Pekerja harus melaksanakan tugasnya dengan baik.
- Majikan perlu mengambil berat akan kebajikan pekerja dan memahami masalah yang dihadapi oleh pekerja.
- Saling memahami antara pekerja dengan majikan.
5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA
- Sikap yang patut ditunjukkan oleh ahli masyarakat terhadap golongan orang kurang berupaya.
- Memberi layanan yang sama rata
- Membantu mendapatkan pekerjaan
- Peluang-peluang yang diberi oleh kerajaan kepada golongan OKU.
- Peluang mengikuti kursus kemahiran
- Peluang untuk berkhidmat sebagai kakitangan awam
- Peluang untuk menyertai acara sukan di peringkat antarabangsa (Paralimpik)
- Cara-cara untuk mengiktiraf golongan ini
- Menyediakan kemudahan asas yang sesuai, contoh tempat pakir kereta/ tempat duduk dalam pengangkutan awam (bas)
- Memberi ganjaran yang setimpal dengan usaha pencapaian mereka dalam semua bidang, contoh memberi elaun
- Tokoh OKU
- J.M Aziz ( Penyair tanah air)
- Ismail Mohd.Salleh ( ahli akademik )
- Hellen Keller ( aktivis kurang upaya )
- Ahmad Amil Usin ( atlet paralimpik )
- Mohd.Hisham Khairani ( atlet paralimpik )
- V.Jayan Subramaniam ( atlet paralimpik )
- Ibrahim Majid ( atlet paralimpik )
- Lee Sheng Chow ( atlet paralimpik )
- Cara masyarakat mengiktiraf OKU
- Menjaga kebajikan mereka.
- Menyediakan kemudahan untuk mereka.
- Menerima mereka sebagai sebahagian daripada pekerja yang boleh memberi sumbangan kepada ekonomi negara.
- Memberi mereka peluang untuk meningkatkan kemahiran dan kepakaran dalam bidang yang diminati.
- Kemudahan yang disediakan kerajaan kepada OKU:
- kemudahan tandas
- kemudahan tempat meletak kereta
- pengubahsuaian pejabat untuk pekerja kurang upaya
- kemudahan pendidikan melalui sekolah khas
- Sebab masyarakat perlu menghormati OKU
- supaya mereka dapat meneruskan kehidupan mereka seperti manusia normal.
- supaya mereka tidak tersisih daripada masyarakat.
- supaya mereka mendapat layanan yang adil dan saksama.
- supaya mereka boleh hidup berdikari / tidak bergantung kepada orang lain.
5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA
- Agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang melindungi hak pengguna.
- Persatuan Pengguna Pulau Pinang ( CAP)
- Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia ( FOMCA)
- Majlis Penasihat Pengguna Negara (MPPN)
- Kementerian Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP)
- 2. Hak-hak asasi pengguna
- Hak untuk memilih
- Hak untuk mendapat maklumat
- Hak untuk mendapat ganti rugi
- Hak untuk mendapat keselamatan
- Kesan-kesan sekiranya hak pengguna di negara kita diabaikan:
- Pengguna akan dianiayai pengusaha / pengeluar
- Kualiti hidup merosot
- Kesihatan manusia terjejas
- Aktiviti-aktiviti yang boleh meningkatkan Pendidikan Kepenggunaan
- Mengedarkan risalah tentang hak pengguna
- Siaran rancangan pendidikan pengguna di TV dan radio
- Mengadakan kempen kesedaran
- Pameran untuk memberi maklumat
- 5. Pihak bertanggungjawab membela hak pengguna
- Pengguna sendiri
- Orang awam
- Agensi kerajaan
- Pertubuhan pengguna
- Contoh eksploitasi ke atas pengguna
- Kekeliruan dari segi perlabelan tanda halal dan haram pada barangan
- Perlabelan barangan yang tidak lengkap
- Sukatan dan timbangan yang tidak mencukupi
- Tindakan menyorok barangan dengan tujuan menaikkan harga barangan tersebut
- Menjual makanan yang tidak berkhasiat / mendatangkan kesan buruk kepada pengguna / kanak-kanak.
- Tanggungjawab pengguna dalam membela hak-hak mereka
- Kesedaran mengkritik
- Tanggungjawab terhadap alam semula jadi / menjaga alam sekitar
- Melalui penglibatan dan tindakan
- Tindakan bersatu padu
- Tanggungjawab sosial