Sejarah Tingkatan 5 Bab 1 : Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme di Asia Tenggara (Soalan + Jawapan)
F2 Penentangan tidak berorganisasi
F3 Isu-isu kebudayaan/agama/hak peribumi menjadi faktor pencetus
F4 Dipimpin oleh golongan pertengahan berpendidikan Barat/Asia Barat
F5 Menekankan kesedaran politik
F6 Menuntut hak-hak dikembalikan
F7 Menuntut taraf hidup mereka dibaiki
F8 Tidak meminta kemerdekaan dengan segera
F2 Tindakan kekerasan yang dilakukan oleh penjajah
F3 Gerakan nasionalisme tahap pertama gagal
F4 Pemimpin ingin menuntut kemerdekaan
F5 Pemimpin ingin membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat
F6 Berasakan gerakan yang lebih radikal akan berjaya
F2 Memudahkan penjajah memperkenalkan dasar-dasar ekonominya
F3 Mengambil alih peranan raja dan pembesar tempatan
F4 Menjaga kepentingan mereka di tanah jajahan
F2 Pentabdiran tanah jajahan diketuai oleh Gabenor Jeneral
F3 Pentadbiran dilaksanakan melalui biro
F4 Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5 Pengenalan undang-undang Barat
F2 Institusi beraja terhapus
F3 Raja kehilangan kuasa
F4 Pembesar tempatan hilang pengaruh
F5 Undang-undang tempatan digantikan dengan undang-undang Barat
F6 Bahasa penjajah dijadikan bahasa rasmi pentadbiran
F3 Gabenor menjadi pemerintah tertinggi
F4 Residen kaunselor melaksanakan pentadbiran negeri
F5 Penghulu mengetuai pentadbiran kampong
F6 Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu melalui gabungan Perak, Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang
F7 Pengenalan Sistem Residen/Sistem Penasihat
F8 Bertanggungjawab menasihati sultan dalam semua perkara kecuali adat istiadat /agama Islam
F9 Gabenor Negeri-Negeri Selat berkuasa ke atas Residen/Penasihat British
F10 Pelaksanaan sistem kehakiman Barat
F11 Pelaksanaan system pengutipan cukai
F12 Pembahagian negeri kepada beberapa daerah
F13 Penubuhan balai polis
F14 Peranan raja-raja dan pembesar Melayu terjejas
F2 Kemakmuran ekonomi
F3 Memelihara keharmonian
F4 Ke arah negara maju
F5 Memelihara perpaduan kaum
F6 Memelihara kebebasan dan keadilan untuk semua
F7 Melindungi warisan budaya bangsa
F8 Menjamin hak setiap warga negara
- Nyatakan ciri-ciri perkembangan nasionalisme di Asia Tenggara pada tahap pertama.
F2 Penentangan tidak berorganisasi
F3 Isu-isu kebudayaan/agama/hak peribumi menjadi faktor pencetus
F4 Dipimpin oleh golongan pertengahan berpendidikan Barat/Asia Barat
F5 Menekankan kesedaran politik
F6 Menuntut hak-hak dikembalikan
F7 Menuntut taraf hidup mereka dibaiki
F8 Tidak meminta kemerdekaan dengan segera
- Pada pandangan anda, mengapakah gerakan nasionalisme di Asia Tenggara bertukar menjadi lebih radikal pada tahap kedua?
F2 Tindakan kekerasan yang dilakukan oleh penjajah
F3 Gerakan nasionalisme tahap pertama gagal
F4 Pemimpin ingin menuntut kemerdekaan
F5 Pemimpin ingin membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat
F6 Berasakan gerakan yang lebih radikal akan berjaya
- (a) Senaraikan dua orang tokoh nasionalis di Filipina.
F1 F2 F3 F4 |
Jose Rizal Andres Bonifacio Emilio Aguinaldo Sergio Osmena |
- (b) Nyatakan dua tuntutan yang diperjuangkan oleh nasionalis tahap pertama di Filipina.
F1 F2 F3 F4 |
Filipina dijadikan wilayah Sepanyol Bangsa Filipina diberikan hak yang sama seperti yang diperoleh bangsa Sepanyol Bangsa Filipina diberikan kebebasan bersuara Mendesak kerajaan Sepanyol melakukan pembaharuan politik, ekonomi dan sosial |
- (c) Senaraikan dua tindakan yang telah diambil oleh pihak Sepanyol bagi menangani gerakan nasionalisme di Filipina
F1 F2 F3 F4 |
Menangkap Jose Rizal Dibuang negeri ke Dapitan, Mindanao Jose Rizal dikenakan hukuman bunuh Memerangi gerakan nasionalisme |
- (d) Nyatakan ciri-ciri perjuangan Katipunan.
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 |
Ditubuhkan oleh Andres Bonifacio Memulakan gerakan radikal terhadap Sepanyol Matlamatnya untuk menyatukan bangsa Filipina Bertujuan mencapai kemerdekaan melalui revolusi Menjadikan Kalayan sebagai akhbar rasmi pertubuhan 1896 melancarkan pemberontakan /revolusi tetapi gagal Menjadi lemah selepas Bonifacio dijatuhkan human bunuh Dipimpin oleh Aguinaldo Aguinaldo mengadakan kerjasama dengan Amerika Syarikat |
- (a) Mengapakah kuasa imperialis Barat memperkenalkan sistem birokrasi moden di Asia Tenggara?
F2 Memudahkan penjajah memperkenalkan dasar-dasar ekonominya
F3 Mengambil alih peranan raja dan pembesar tempatan
F4 Menjaga kepentingan mereka di tanah jajahan
- (b) Senaraikan dua ciri umum sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara.
F2 Pentabdiran tanah jajahan diketuai oleh Gabenor Jeneral
F3 Pentadbiran dilaksanakan melalui biro
F4 Pegawai Barat dilantik sebagai ketua biro
F5 Pengenalan undang-undang Barat
- (c) Nyatakan dua kesan pengenalan sistem birokrasi Barat terhadap sistem pentadbiran tradisional
F2 Institusi beraja terhapus
F3 Raja kehilangan kuasa
F4 Pembesar tempatan hilang pengaruh
F5 Undang-undang tempatan digantikan dengan undang-undang Barat
F6 Bahasa penjajah dijadikan bahasa rasmi pentadbiran
- (d) Apakah perubahan pentadbiran yang berlaku di Tanah Melayu selepas pengenalan Sistem Birokrasi Barat oleh penjajah British?
F3 Gabenor menjadi pemerintah tertinggi
F4 Residen kaunselor melaksanakan pentadbiran negeri
F5 Penghulu mengetuai pentadbiran kampong
F6 Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu melalui gabungan Perak, Selangor,Negeri Sembilan dan Pahang
F7 Pengenalan Sistem Residen/Sistem Penasihat
F8 Bertanggungjawab menasihati sultan dalam semua perkara kecuali adat istiadat /agama Islam
F9 Gabenor Negeri-Negeri Selat berkuasa ke atas Residen/Penasihat British
F10 Pelaksanaan sistem kehakiman Barat
F11 Pelaksanaan system pengutipan cukai
F12 Pembahagian negeri kepada beberapa daerah
F13 Penubuhan balai polis
F14 Peranan raja-raja dan pembesar Melayu terjejas
- (e) Pada pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini perlumempertahakan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F2 Kemakmuran ekonomi
F3 Memelihara keharmonian
F4 Ke arah negara maju
F5 Memelihara perpaduan kaum
F6 Memelihara kebebasan dan keadilan untuk semua
F7 Melindungi warisan budaya bangsa
F8 Menjamin hak setiap warga negara
|
F1 Sepanyol memperkenalkan sistem pentadbiran berpusat |
F2 Gabenor Jeneral menjadi pemerintah tertinggi di peringkat pusat |
F3 Datuk Bandar menjadi pentadbir wilayah |
F4 Gabenor kecil menjadi pentadbir Bandar |
F5 Encomiendero menjadi pemerintah Encomienda |
F1 F2 F3 |
Mengutip cukai Mengkristian penduduk barangay |
|||
F1 F2 |
Kerahan ttenaga kepada penduduk tempatan |
|||
F1 F2 F3 F4 F5 F6 |
Penubuhan kerajaan pusat Rang undang-undang diluluskan oleh parlimen Perancis Kerajaan tempatan membayar cukai Menyediakan kerahan tenaga Gabenor Jeneral mengetuai Union IndoCina |
|||
F2 Institusi raja tersingkir F3 Jawatan pembesar tradisional pada peringkat pusat terhapus F4 Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerintah tertinggi F5 Pengenalan Akta Kampung Ulu Burma 1887/Akta Perkampungan Burma 1889 F6 Melenyapkan sistem pentadbiran tradisional F7 Pentadbiran daerah diketuai oleh Myo-ok/pegawai bandaran F8 Pengenalan sistem undang-undang Barat F9 Pengaruh golongan agama merosot F10 Raja bukan lagi penaung sami Buddha F11 Majlis Perundangan diperkenalkan F12 Penubuhan Jabatan Perhutanan/Jabatan Kesihatan/Jabatan Pelajaran
F2 Bertanggungjawab terus kepada Pejabat Tanah Jajahan di Paris F3 Pembentukan kerajaan pusat F4 Penubuhan Union Indochinoise F5 Rang undang-undang diluluskan oleh Parlimen Perancis F6 Pentadbiran tempatan tidak dicampuri oleh kerajaan pusat F7 Perlu membayar cukai kepada kerajaan pusat F8 Menyediakan kerajaan tenaga
F2 – Gabenor Janeral/Pesuruhjaya Tinggi sebagai ketua pentadbir F3 – Pelaksanaan pentadbiran melalui biro/jabatan F4 – Pegawai-pegawai Barat ketua biro F5 – Pengenalan undang-undang Barat F6 – Pengenalan Sistem Encomienda yang diketuai oleh Encomiendero di Filipina F7 – Kemerosotan pentadbiran tradisional di Filipina F8 – Kemerosotan kuasa datu/pembesar di Filipina F9 – Pengenalan pentadbiran tempatan di Indonesia F10 – Pentadbiran tempatan dikendalikan oleh pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda di Indonesia F11 – Penubuhan Volksraad (Majlis Rakyat di Indonesia) F12 – Berakhir Dinasti Konbaung di Burma F13 – Institusi raja tersingkir di Burma F14 – Jawatan pembesar tradisional di peringkat pusat terhapus di Burma F15 – Pengenalan Akta Kampong Ulu Burma dan Akta Perkampungan Burma F16 – Pentadbiran tradisional diambil alih oleh Myo-ok (pegawai bandaran) di Burma F17 – Semua rang undang-undang di IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis F18 – Perkenalkan ‘Union Indochinoise’ di IndoChina F19 – Pengenalan Sistem Residen dan Sistem Penasihat di Tanah Melayu F20 – Perkenal sistem kehakiman Barat/ sistem pungutan cukai/ penubuhan balai polis di Tanah Melayu. F21 – Pembentukan daerah-daerah di Tanah Melayu |
||||
|
||||
F1 F2 F3 F4 F5 F6 |
Tahap pertama Penentangan secara terbuka bersifat terbuka dan tidak berorganisasi Mengemukakan isu –isu kebudayaan, agama dan hak peribumi Dipimpin oleh golangan pertengahan berpendidikan barat dan Asia Barat Pemimpin nasionalis menekankan kesedaran politik daripada tindakan politik Mereka menuntut hak mereka dikembalikan dan taraf hipup dibaiki Tidak menuntut kemerdekaan dengan segera |
|||
Tahap kedua | ||||
F7 F8 F9 F10 F11 |
Gerakan nasionalisme yang lebih radikal melakukan penentangan secara revolusi Berorganisasi melalui penubuhan politik dianggotai oleh rakyat Dipimpin oleh golongan yang berpendidikan dan berpengetahuan luas dalam kebudayaan dan ilmu pengetahuan barat Mempunyai matlamat yang lebih jelas Menuntut kemerdekaan dan membentuk kerajaan sendiri yang berdaulat |
|||
|
||||
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 F8 F9 F10 |
Tahap pertama Merupakan kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja Menentang raja berkuasa mutlak Perkembangan sistem pendidikan Barat Pendidikan memberi pendedahan terhadap fahaman liberal, demokrasi, dan sistem raja berperlembagaan Muncul golongan intelek Kelemahan sistem pentadbiran Dan sikap boros Raja Vajiravudh Menyebabkan rakyat tidak berpuas hati Rakyat menubuhkan Parti Rakyat dan melancarkan revolusi Thai Menamatkan sistem berkuasa kutlak |
|||
F11 F12 F13 F14 F15 F16 F17 |
Tahap kedua Rakyat tidak puas hati terhadap cengkaman ekonomi oleh kapitalis Barat dan Cina Perdana Menteri Phibul Songgram meluluskan undang-undang Menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh orang Cina Membubarkan sekolah dan akhbar Cina Menggalakkan peribumi melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi Mengenakan syarat jawatan tinggi kerajaan hanya untuk penganut Buddha Pada tahun 1939, Phibul Songram menukar nama Siam kepada Thailand yang bermaksud Tanah Bebas |
|||
F1 F2 F3 F4 F5 F6 F7 |
Membuang negeri penentang seperti Jose Rizal Dikenakan hukuman mati seperti Jose Rizal dan Emilio Aguilnaldo di Filipina Mengharamkan parti-parti politik radikal seperti Parti Nasional Indonesia di Indonesia dan Viet Nam Quang Phu Hoi(VNQPH) di Indochina Membenarkan penubuhan parti-parti politik sederhana seperti tindakan Amerika di Filipina Di penjarakan seperti Soekarno dipenjarakan oleh Belanda pada tahun 1929 -1931 |
|||
- Huraikan pemodenan pentadbiran ( Sistem Birokrasi moden) yang diperkenal oleh pemerintah Thailand.
- F1 Perubahan oleh Raja Mongkut
- H1a Melantik 80 orang Penasihat Barat
- H1b Untuk mengetuai pelbagai jabatan
- H1c Melatih pegawai-pegawai tempatan
- C1c Penasihat dari Britain dalam bidang kewangan/pelabuhan/polis
- C1c Penasihat dari Amerika Syarikat dalam bidang Kastam
- C1c Penasihat dari Perancis dalam bidang ketenteraan
- F2 Perubahan Raja Chulalongkorn
- H2a Pengenalan Majlis Penasihat Rendah
- H2b Majlis Mesyuarat Tertinggi
- H2c Kabinet Menteri
- H2d Juruaudit dari Britian untu berkhidmat dalam perbendaharaan Negara
- F3 Muncul golongan pentadbir baru dalam birokrasi moden
- H3a Berdasarkan tahap pendidikan mereka
- F4 Sistem Raja Berperlembagaan menggantikan Raja Berkuasa Mutlak pada tahun 1932
- H4a Mengurangkan pengaruh kuasa pembesar/institusi raja
(a) |
|
F1 | Nai Pridi Panomyong |
F2 | Field Marshall Phibul Songram |
(b) |
|
F1 | Kegelisahan rakyat terhadap penguasaan politik oleh kerabat diraja |
F2 | Penentangan rakyat terhadap raja berkuasa mutlak |
F3 | Perkembangan sistem pendidikan Barat |
F4 | Golongan intelek didedahkan kepada fahaman liberal |
F5 | Perkembangan sistem demokrasi |
F6 | Pengetahuan mengenai raja berperlembagaan |
F7 | Kelemahan sistem pentadbiran |
F8 | Sikap boros Raja Vajiravudh |
(c) |
|
F1 | Penubuhan Parti Rakyat oleh Nai Pridi Panomyong dan Field Marshall Phibul Songram |
F2 | Parti Rakyat melancarkan Revolusi Thailand |
F3 | Tamat sistem raja berkuasa mutlak |
(d) |
|
F1 | Meluluskan undang-undang menyekat kebebasan dan penguasaan ekonomi oleh orang Cina |
F2 | Membubarkan sekolah Cina |
F3 | Membubarkan akhbar Cina |
F4 | Menggalakkan penduduk pribumi melibatkan diri dalam aktiviti ekonomi |
F5 | Menetapkan jawatan tertinggi dalam kerajaan hanya untuk penganut agama Buddha |
F6 | Menukar nama Siam kepada Thailand bermaksud Tanah Bebas |
F7 | Bekerjasama dengan Jepun dalam Perang Dunia Kedua |
F8 | Memperoleh semula wilayah-wilayah di Indo-China dan Tanah Melayu |
(e) |
|
F1 | Dasar buka pintu |
F2 | Pemodenan dalam pentadbiran |
F3 | Kerjasama dengan Jepun |
F4 | Memperkenalkan birokrasi Barat |
F5 | Raja Mongkut/ Raja Chulalongkorn melantik 80 orang penasihat Barat |
F6 | Penasihat Barat ketua pelbagai jabatan |
F7 | Penasihat kewangan/ pelabuhan/ polis dari Britain |
F8 | Penasihat kastam/ ketenteraan dari Amerika Syarikat/ Peranchis |
F9 | Melatih pegawai-pegawai tempatan mentadbir |
F10 | Memperkenalkan Majlis Penasihat Rendah/ Majlis Mesyuarat Tertinggi/ Kabinet Menteri |
F11 | Melantik juruaudit dari Britain untuk berkhidmat dalam perbendaharaan negara |
F12 | Memperkenalkan sistem raja perlembagaan menggantikan raja berkuasa mutlak |