-->

Type something and hit enter

Pages

Translate


On
Khasiat dan Kebaikan Timun (Mentimun) Untuk Kesihatan

 Bantu Kesihatan Jantung

 Timun mengandung potassium, yang boleh membantu pengurangan tekanan darah. Hasil kajian menunjukkan peningkatan konsumsi potassium mempengaruhi positif resiko terkena serangan stroke dan juga mengurangi resiko penyakit kardiovaskular.


Kurangi Rasa Sakit

Kandungan tanin dalam mentimun mampu membatasi pelepasan radikal bebas dalam tubuh dan mengurangi rasa sakit. Menurut Journal of Young Pharmacists: "sebagai ramuan tradisional, timun digunakan untuk mengubati sakit kepala: bijinya memberi efek mendinginkan dan diuretik. Jusnya juga boleh dimanfaatkan sebagai bahan ubat jerawat."


Pelindung Otak

Timun juga mengandung fisetin, substansi anti inflamasi. Fisetin memiliki peranan penting dalam kesihatan otak. Kerana memiliki kemampuan untuk mengurangi gejala penyakit degenarasi sistem saraf yang berhubungan dengan usia dan membantu fungsi kognitif pesakit Alzheimer.


Kurangi Bau Mulut

Bau mulut biasanya disebabkan oleh bakteri dalam mulut. Sayuran berserat dengan kandungan air yang tinggi, seperti timun, boleh menambah produksi air liur yang membantu membersihkan bakteri penyebab bau mulut.


Kurangi Resiko Kanser

Timun mengandung polifenol yang disebut lignan. Zat ini berpotensi mengurangi resiko kanser tertentu. Timun juga mengandung unsur aktif tanaman kukurbitasin yang memiliki sifat anti kanser.


Melindungi Tulang

Timun adalah sumber vitamin K. Sebiji mengandung 22% vitamin K harian yang dicadangkan. Vitamin ini penting bagi kesihatan tulang. Kekurangan vitamin K boleh meningkatkan resiko patah tulang. Vitamin K juga penting untuk meningkatkan penyerapan kalsium dalam tulang.



Sumber Diolah : http://nationalgeographic.co.id/berita/2015/10/6-manfaat-timun-bagi-kesehatan

 
Back to Top